آخرین حربه اسراییل برای تقابل/ چرا حماس شکست ناپذیر است؟

به گزارش ووکس سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بعد از گذشت هشت ماه از جنگ در غزه به قدرت جنبش حماس اذعان کرد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم با یک درگیری طولانی مدت برای از بین بردن حماس رو به رو است و هیچ راه کار سریع و فوری برای حل این موضوع وجود ندارد. وی در ادامه افزود: ارتش اسراییل هنوز نمی تواند حماس را نابود کند و تحقق این مساله هنوز بعید است.

هشت ماه از آغاز حمله اسراییل به نوار غزه که محل زندگی بیش از دو میلیون فلسطینی است، میگذرد. اسراییل هدف از این حمله را نابودی حماس عنوان داشت. بسیاری از اعضای ارشد دولت، از جمله نخست وزیر این کشور، همگی گفته اند که گروه حماس از بین خواهد رفت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت: «اگر صلح می خواهید، حماس را نابود کنید. اگر امنیت می خواهید، حماس را نابود کنید. اگر آینده ای برای اسراییل، فلسطینی ها و خاورمیانه می خواهید، حماس را نابود کنید». اما با گذشت هشت ماه از آغاز این حمله و کشتار وحشیانه بیش از 36 هزار فلسطینی، جنبش حماس کماکان قدرتمند است و به مبارزه ادامه می دهد.

آخرین حربه اسراییل برای تقابل/ چرا حماس شکست ناپذیر است؟

اسراییل یکی از قدرتمندترین ارتش های جهان را دارد که در سال 2023 از میان 145 کشور در رتبه هجدهم در فهرست سالانه نیروهای مسلح Global Firepower قرار گرفت. برای مقایسه باید بدانید که آلمان در رده 25 قرار دارد. موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم گزارش می دهد که اسراییل در سال گذشته 4.5 درصد از درآمد ملی خود را صرف دفاع کرده است . این در حالی است که ایالات متحده یا آلمان به ترتیب 3.5 و 1.4 درصد هزینه کردند.اما چرا با وجود قدرت نظامی عظیم اسراییل، این کشور موفق به تحقق هدف خود در خصوص نابودی حماس نمی شود؟

سه سناریو برای شکست حماس؟

اسراییل برای نابودی حماس سه گزینه بیشتر در پیش رو ندارد. اول تلاش برای کشتن یا دستگیری رهبران حماس و از بین بردن شبکه های حمایتی گسترده ای است که حماس از آنها استفاده می کند. چهره های کلیدی حماس، رهبرانی هستند که پیدا کردن آنها کاری بس دشوار است. آنها با آگاهی از اینکه اسراییل به دنبال محو چهره های اصلی حماس است به طور ویژه ای محافظت می شوند . اسراییل ممکن است بسیاری از سربازان پیاده را بکشد، اما کشتن بخش قابل توجهی از رهبری چالش دشواری است. مشکل دیگر برای اسراییل این است که حماس بارها در طول سال های قبل رهبران ارشد از جمله بنیانگذار خود را از دست داده است ، اما این سازمان دوام آورد و به سرعت توانسته رهبران جدید را جانشین راهبران پیشین کند. دنیس راس، فرستاده سابق ایالات متحده در خاورمیانه در مقاله ای برای نیویورک تایمز می نویسد: «همانطور که حماس پس از درگیری با اسراییل در سال های 2009، 2012، 2014 و 2021 انجام داد، تقریباً به طور قطع دوباره مسلح و بازسازی خواهد شد».

گزینه دوم این است که اسراییل قدرت حماس را از طریق تقویت رقبای این گروه درهم بشکند و به آنها اجازه دهد جایگزین این نیرو شوند.

پرزیدنت بایدن در زمانی که حملات حماس را محکوم کرد، ایده تشکیل کشور فلسطینی با رهبری جایگزین فلسطینی را مطرح کرد. جایگزینی سیاسی حماس دشوار است. ریشه های عمیق حماس در غزه به این گروه اجازه می دهد تا در سراسر این منطقه حامیان خود را بسیج کند. علاوه بر این رقیب جدی و قدرتمندی هم برای حماس وجود ندارد. تشکیلات خودگردان فلسطین بسیارضعیف است. این تشکیلات که در کرانه باختری قدرت دارد اعتبار کمی دارد. بخشی از دلیل از دست دادن اعتبار آن این است که بسیاری از فلسطینی ها آن را به عنوان دست پرورده اسراییل می دانند. علاوه بر این، تشکیلات خودگردان به تنهایی نمی تواند در غزه با حماس مقابله کند. یک جایگزین برای تشکیلات خودگردان، همکاری با حماس خواهد بود. محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان، اکنون گفته است که حماس را نمی توان از بین برد و بنابراین باید بخشی از آینده فلسطین باشد اما هر گونه سازش تشکیلات خودگردان با حماس برای اسراییل غیرقابل قبول است.

آخرین رویکرد، تلاش برای مقابله با ایدیولوژی حماس است. ایدیولوژی حماس در عمل، شامل چندین بخش است. اول، ترکیب خاصی از اسلام سیاسی و ناسیونالیسم فلسطینی وجود دارد که حماس از آن حمایت می کند. دوم، حماس به دنبال تجسم چیزی است که «مقاومت» – این ایده که اسراییل باید از نظر نظامی به چالش کشیده شود تا فلسطینیان به حقوق خود دست یابند- می نامد.

در حال حاضر، هیچ ایدیولوژی رقیبی برای مردم فلسطین جذابیت گسترده ای ندارد. ناسیونالیسم سنتی فلسطینی که توسط فتح که هسته رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی است، دنبال می شد سالهاست که در حال افول است. ایدیولوژی «مقاومت» بعد از شروع جنگ اکتبر در فلسطین محبوب تر شده است. نظرسنجی های پس از 7 اکتبر نشان می دهد حماس در میان فلسطینی ها محبوبیت بسیار بیشتری به نسبت قبل پیدا کرده است.

بنابر این با توجه به اینکه اسراییل با هیچکدام از روش های مذکور قادر به حذف حماس نخواهند بود تل آویو نمی تواند به هدف خود مبنی بر حذف این نیرو دست پیدا کند و با توجه به این که هدف خود از جنگ اخیر را حذف حماس اعلام کرده است محکوم به شکست در این جنگ خواهد بود.

311311

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آخرین حربه اسراییل برای تقابل/ چرا حماس شکست ناپذیر است؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آخرین حربه اسراییل برای تقابل/ چرا حماس شکست ناپذیر است؟"، کلیک کنید.