انقلاب دارو‌های ضد چاقی

انقلاب دارو‌های ضد چاقی

آفتاب‌‌نیوز :

در ایالات متحده آمریکا، انقلابی در دارو‌های ضد چاقی در حال شکل‌گیری است و بر شمار افرادی که در طی مدتی کوتاه وزن زیادی کم کرده‌اند افزوده می‌شود. استفاده از داروی ضد دیابت سماگلوتاید بدون توجه به عوارض آن در حال گسترش است و بازار فروش تقلبی آن نیز داغ شده است.

سرازیر شدن داروی ضد دیابت «سماگلوتاید» به عنوان ماده مؤثر داروی معروف ضدچاقی «اوزمپیک»، زندگی میلیون‌ها آمریکایی را تغییر داده است، کشوری که ۴۰ درصد از جمعیت آن با چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما گسترش استفاده از این دارو تنها به آمریکا ختم نمی‌شود.

اوزمپیک، یکی از دارو‌های معجزه‌آسایی است که در ایالات متحده برای کاهش وزن بسیار محبوب شده است، دارویی که در ابتدا برای بیماران دیابتی توسعه یافته بود. این دارو، که ماده مؤثر آن «سماگلوتاید» است، به عنوان یک داروی کاهنده اشتها شناخته می‌شود و اکنون برای مقابله با چاقی استفاده می‌شود. تمامی آمریکا از این دسته دارویی که توسط شرکت «الای لی‌لی» غول داروسازی آمریکایی و شرکت «نوو نوردیسک» دانمارکی عرضه می‌شود، استقبال کرده است.

به طور خاص، سماگلوتاید جزو دارو‌هایی است که با شبیه‌سازی هورمونی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود، به کنترل قند خون کمک می‌کند. اما همین دارو که تحت نظارت سازمان ملی امنیت دارو و محصولات بهداشتی قرار دارد، به خاطر برخی عوارض جانبی‌اش مورد سوال است.

در فرانسه، داروی اوزمپیک محصول شرکت نوو نوردیسک با مشکلات جدی در تأمین مواجه است. در همین حال فرآورده تزریقی دیگری تحت عنوان «وی‌گووی» که توسط همان آزمایشگاه تولید می‌شود، به زودی در فرانسه در دسترس قرار می‌گیرد. این دارو هم مشابه اوزمپیک عمل می‌کند.
موثر در کاهش وزن و جایگزینی برای جراحی کوچک کردن معده

یکی از اثرات مهم سماگلوتاید، کاهش وزن است که به دلیل کاهش سرعت تخلیه معده اتفاق می‌افتد و می‌تواند کاهش وزنی ۱۰ تا ۲۰ درصدی و گاهی بیشتر را به همراه داشته باشد. افراد زیادی از نتایج مثبت مصرف این دارو راضی هستند.

زنی ساکن کاله فرانسه که به دلیل یک بحران ناگهانی به بیمارستان منتقل شد و درنهایت برای او دیابت نوع ۲ تشخیص داده شد، بلافاصله شروع به دریافت تزریق‌های «اوزمپیک» کرد و رژیم غذایی خود را به طور کامل تغییر داد. او که بار‌ها تلاش کرده بود وزن خود را کاهش دهد، اما در نهایت پس از مدتی دوباره به وزن سابق بازمیگشت. این زن ۴۴ساله در طی یک سال و نیم ۴۵ کیلو از وزن خود را از دست داد.

درمان به وسیله این دارو جایگزین مناسبی برای «جراحی باریاتریک» است که در آن آناتومی سیستم گوارش تغییر می‌کند و در همه افراد تحمل نمی‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تأثیرات معجزه‌آسا و کاهش وزن سریع با استفاده از این دارو را به اشتراک می‌گذارند، حتی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، نیز به طور علنی درباره این دارو در شبکه اجتماعی ایکس خود صحبت کرده بود.

با این حال، در فرانسه اوزمپیک تنها برای بیماران دیابتی تایید شده است.

برونو ورژه، پژوهشگر و رئیس گروه تحقیقاتی «موسسه ملی سلامت و تحقیقات دارویی» تأکید می‌کند که «بیماران تحت درمان با اوزمپیک کمتر دچار حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شوند.» به گفته او کاهش برخی سرطان‌ها، مانند سرطان روده بزرگ نیز گزارش شده است.

برونو ورژه همچنین به «برخی مطالعات اولیه» اشاره می‌کند که نشان‌دهنده اثرات مفید و بالقوه آن بر آلزایمر و پارکینسون است. با این حال سوزرین کاره-پترو، مدیر تحریریه نشریه پزشکی «پرسکریر» این اثرات را چندان معجزه‌آسا نمی‌داند، چرا که «با کاهش وزن قابل توجه، منطقی است که خطرات قلبی-عروقی کاهش یابد.»

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انقلاب دارو‌های ضد چاقی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انقلاب دارو‌های ضد چاقی"، کلیک کنید.