تحقق ۶۰ درصد اعتبارات زیست محیطی سفر رییس جمهور به قزوین – خبرگزاری ووکس | اخبار ایران و جهان

تحقق ۶۰ درصد اعتبارات زیست محیطی سفر رییس جمهور به قزوین - خبرگزاری ووکس | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار ووکس، سعیده خضیر در نشست خبری که ظهر سه‌شنبه در سالن جلسات اداره کل محیط‌زیست استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: بر طبق قانون برای انجام هرگونه پروژه‌های عمرانی و مواصلاتی لازم است پیوست‌های محیط‌زیستی کسب شود اما در راه مواصلاتی قزوین-الموت-تنکابن این پیوست‌ها کسب نشده و همواره چالش پیش روی ما بوده؛ این راه پیوست زیست‌محیطی نداشت و گرچه پیوست محیط‌زیستی گزارش ارزیابی را دارد اما هرگز به تأیید سازمان ما نرسیده است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه پیوست محیط‌زیستی برای این پروژه کسب نشد ما یک سری شروط برای این طرح مطرح کردیم و با پیگیری‌های بسیاری یکی از شروط ما که تأسیس پایشگاه برای هر قطعه از این مسیر بوده عملی شده و امروز برای قطعه اول آن پایشگاه تعریف شده است و به‌وسیله آن می‌توانیم امنیت منطقه که تا حدودی کاهش یافته را تأمین کنیم.

نیروگاه شهید رجایی بیش از حد مجاز مازوت سوزی دارد

خضیر در خصوص آلودگی حوا به‌واسطه مازوت سوزی نیروگاه شهید رجایی بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه، مازوت سوزی بیشتر از حد مجاز داشته است که با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی باید به میزانی که سال گذشته مازوت سوزی داشته این ماده را بسوزاند و قرار است نیروگاه ظرف مدت ۲ هفته گاز مصرفی خود را تأمین کند.

وی بیان کرد: با توجه به صنعتی بودن استان و محدود بودن ظرفیت سایت پسماند صنعتی در البرز در حال حاضر مکان‌یابی برای سایت پسماند صنعتی دوم استان انجام داده شده است اما تأسیس آن کار زمانبری است، در عین حال استان قزوین در جایگاه اول تصفیه روغن در کشور قرار دارد که یک موضوع آلوده‌کننده بسیار قوی است و امروز با توجه به میزان فعالیت در این زمینه به یک چالش در بخش بویین‌زهرا بدل شده است و از سال ۱۴۰۱ هیچ واحد جدیدی در استان قزوین اجازه فعالیت در این زمینه را ندارد.

وی عنوان کرد: با توجه به مسئله سایت البرز حدود ۴ هکتار از ظرفیت سایت پاکسار به سایت البرز اختصاص یافته و به حجم این سایت ۲۵۰ تن دیگر اضافه شده است. وقتی جمعیت افزایش میابد خروجی زندگی ما چیزی پسماندهای بیشتری را ایجاد می‌کند و ما مجبور به افزایش ظرفیت هستیم.

خضیر مطرح کرد: استان قزوین یک استان پیشرو در زمینه مدیریت پسماند است و یک سایت متمرکز دارد که پیش‌بینی شده همه پسماندها وارد آن شود، خط پردازش این سایت کار می‌کند و قرار است لندفیلد شیرابه در این سایت احداث شود.

ورود بی رویه دام دشت الله آباد را بیابانی کرده است

این مسوول با اشاره به دشت الله‌آباد و تالاب فصلی آن گفت: یکی از عوامل اصلی و تأثیرگذار بیابانی شدن دشت الله‌آباد ورود بی‌رویه دام بزرگ در این منطقه بوده است که ورود بیشتر این نوع از دام را در این منطقه محدود و ممنوع کرده‌ایم. از سوی دیگر پیش بینی شده بود که آب‌های پساب تصفیه‌شده به این دشت وارد شوند و تا زمانی که به‌طور استاندارد آب‌ها تصفیه نشوند ما اجازه ورود این نوع آب‌ها را به تالاب الله‌آباد نخواهیم داد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان قزوین با بیان این موضوع که در استان قزوین ۳ منطقه حفاظت شده الموت طارم و باشکل وجود دارد عنوان کرد: تعداد وحوش را در زمان هر دهه بررسی می‌کنند و در دهه اخیر میزان رشد وحوش ما در مناطق مختلفمان رو به رشد بوده است.

وی اضافه کرد: مسئله فرهنگ‌سازی برای ما مسئله مهمی است و ما آموزش‌های محیط‌زیستی را به‌طور مستمر ادامه می‌دهیم با این حال باور داریم که اخلاق محیط‌زیستی در کشور ما جا نیفتاده و باید همه ارگان‌ها در این زمینه فعالیت کنند، از سویی فعالیت سمن‌ها در کنار فعالیت‌های زیست مهمی حائز اهمیت است و در این زمینه ۲۷ سمن در حوزه فعالیت‌های محیط‌زیستی ثبت شده که از این تعداد ۱۲ سمن فعال داریم و ۲ سمن جدید نیز امسال اضافه شده‌اند.

خضیر با اشاره به مصوبات صفر شهید رییسی به قزوین عنوان کرد: در سفر رییس جمهور مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال به این سازمان تخصیص داده شد که بنا بود در جهت تکمیل ساختمان اداری و پایش تجهیزات سازمان صرف شود و تا امروز ۶۰ درصد از این بودجه جذب شده است.

وی در پایان گفت: پیش از این در بخش شریف‌آباد و بیدستان در برخی از مناطق برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از فاضلاب استفاده می‌شده است که امروز چنین چیزی نداریم و همه آب‌ها تصفیه‌شده هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحقق ۶۰ درصد اعتبارات زیست محیطی سفر رییس جمهور به قزوین – خبرگزاری ووکس | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحقق ۶۰ درصد اعتبارات زیست محیطی سفر رییس جمهور به قزوین – خبرگزاری ووکس | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.