تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده

اگر به دنبال تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده هستید این پست برایتان مناسب است. در حالی که هر دو نقش مهمی در ساختمان های تجاری و یا فرآیندهای صنعتی ایفا می کنند، مشاغل مختلفی برای انجام و کار با یکدیگر دارند.

تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده

تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده

هر دو برج خنک کننده و چیلر برای پاک کردن گرما از مایعات طراحی شده اند.

مایعات برای خنک کردن فرآیندهای صنعتی مانند نیروگاه های برق یا در برنامه های تهویه مطبوع در ساختمان های تجاری بزرگ به کار می روند. هر دوی این قطعات، بسته به نقش خود در یک محیط، که اجزایی هستند که از آن ها تشکیل شده اند و نوع تجهیزاتی که قدرت دارند و خنک نگه می دارند، متفاوت هستند.

چیلرها که معمولا در سیستم خنک کننده موجود هستند  با هم تفاوت دارند ،گرما را از خنک کننده جذب می کنند، و آن را به هوای اطراف منتقل می کنند.

برج خنک کننده

، که با نام های “برج خنک کن” و “خنک کننده صنعتی آب” نیز شناخته می شود، برای کاهش دمای آب در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه، از مکانیزم تبادل حرارت برای خنک سازی آب از طریق تبخیر و تبادل گرمای نهان استفاده می کند. آب گرم از طریق پمپ به بالای برج رسانده شده، و پس از پخش شدن بر روی ، به واسطه تماس با هوای مکیده شده توسط فن، تبخیر و خنک می شود، و در نهایت دوباره به چرخه برمی گردد.

برای خنک کردن، پکینگ برج خنک کننده از آب تخلیه می شود و سپس گرما را از بین می برد. این کار از طریق تماس مایع هوا با پاشش آب بر روی سطوح با پنکه که هوا را از طریق برج به هوا می فرستد، انجام می شود. با انجام این کار، گرمای داخل مایع به هوای عبوری از برج انتقال داده می شود.

انواع برج خنک کننده و چیلر:

برج های خنک کننده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از: انواع طبیعی و انواع مکانیکی.

سازه های بسیار بزرگی هستند که معمولاً با نیروگاه های هسته ای در ارتباط هستند که در آن هوای اگزوز به یک دودکش بلند تبدیل می شود. همانطور که هوا بالا می رود، به طور طبیعی به منظور خنک کردن هوای خنک از بیرون به سیستم برای انتقال حرارت از مایع استفاده می کنند.

چیلرها  مانند رادیاتورها هستند و می توانند بوسیله هوا و یا آب سرد شوند. خنک کردن آب ممکن است به تعمیرات بیشتری نسبت به خنک شدن هوا نیاز داشته باشد، با این حال آن ها از قدرت کمتری استفاده می کنند.

اجزای اصلی

اجزای اصلی یک برج خنک کننده، لگن و پمپ هستند. حوضچه توزیع آب تخلیه شده از سیستم آب را جمع آوری می کند. پمپ ها آب را به برج های خنک کننده پمپ می کنند و جریان آب را ایجاد می کنند که خنک کننده را تسهیل می کند. در این تحقیق از کمپرسور، حرارتی و مبدل های حرارتی کندانسور استفاده می شود. مبدل حرارتی متراکم یک جز اصلی است که گرما را از به هوا رد می کند.

برنامه ها

یکی دیگر از مواردی که تفاوت بین چیلر و تولید برج خنک کننده را مشخص می کند برنامه های آنها می باشد.

به طور کلی از برج های خنک کننده برای تامین آب سرد به تولید برق و فرآیندهای مکانیکی استفاده می شود. کارخانه های برق که در نزدیکی دریاچه ها و رودخانه ها واقع شده اند از برج های خنک کننده برای خنک کردن آب موجود استفاده می کنند که در کندانسور گرم شده است.

چیلر در برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند که تحت تاثیر گرمای اضافی ناشی از آن قرار نمی گیرند. در حقیقت گرمای اضافی برای گرم کردن در طول زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین کاربرد چیلر شامل استفاده در صنعت پلاستیک و کاربردهای یخچال است.

میزان مصرف برق:

یک برج خنک کننده از پمپ ها برای گردش آب استفاده می کند. پمپ سوخت بسیاری را مصرف می کند و نیز توان الکتریکی را نیز مصرف می کنند؛ با این حال، برج های خنک کننده ظرفیت خنک کنندگی بیشتری را فراهم می کنند که به خنک سازی بهره وری انرژی بیشتر کمک می کند.

چیلرها توسط کمپرسورها و مبدل های حرارتی هدایت می شوند و به همین دلیل به اندازه  زیاد در مصرف انرژی موثر نیستند. هنگام مقایسه چیلرهای آب خنک  در مقایسه با سطح مصرف توان، کارایی مطلوب را ارایه می دهند. یک سطح خیس گرما را بهتر از سطح خشک منتقل می کند در نتیجه، چیلر آب خنک 10 درصد کم تر از چیلر هوا خنک انرژی مصرف می کند.

بررسی مزایا و معایب آنها

بررسی مزایای نوع آب خنک (دارای برج خنک کننده) نسبت به هوا خنک (بدون برج خنک کننده) :

1 . راندمان بالاتر

2 . طول عمر بیشتر

بررسی معایب نوع آب خنک نسبت به هوا خنک :

1 . مصرف آب

2 . نیاز به تصفیه آب در صورت وجود املاح زیاد در آب منطقه

3 . عدم امکان نصب و استفاده از آن در مناطق شرجی

4 . نیاز به نگهداری بیشتر و نیاز به سرویس های دوره ای منظم و هزینه بر برج خنک کننده

5 . نیاز به نصب در موتورخانه و اختصاص بخشی از فضای با ارزش (از نظر قیمت) به چیلرها

بنابرین معمولا در اماکنی که با کمبود آب روبروست و یا آب ناسالمی دارد بهتر است که از چیلر هوایی استفاده شود زیرا چیلر هوا خنک مصرف آب ندارد. همچنین در جاهایی که رطوبت هوا بالاست نمی توان از برج خنک کننده و چیلر آب خنک استفاده کرد زیرا راندمان دستگاه کاهش می یابد.

از چیلر و برج خنک کننده بیشتر در پروژه هایی که تناژ برودتی بالایی نیاز است (معمولا بیشتر از 200 تن تبرید) و آب فراوان و بدون املاح (یا با املاح کم) در دسترس است استفاده می شود و در بقیه پروژه ها معمولا نوع هوا خنک کاربرد بیشتری دارد. به این خاطر چیلر آب خنک طول عمر بیشتری دارد که در موتورخانه نصب می شود (هر چند که افزایش متراژ موتورخانه و جانمایی چیلرها هزینه بر خواهد بود) و کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب و گرد و غبار قرار دارد ولی چیلر هوا خنک باید در فضای باز (پشت بام) نصب شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده"، کلیک کنید.