جوابیه آموزش و پرورش درباره انتشار یک خبر

جوابیه آموزش و پرورش درباره انتشار یک خبر

به گزارش ووکس، خبری با عنوان «میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی؛ کمتر از ۱۲» در تاریخ ۷ خرداد در این خبرگزاری منتشر شد.

وزارت آموزش و پرورش در این‌باره توضیحاتی برای ووکس ارسال کرده که متن آن در زیر آمده است.

«در پاسخ به مطلب مندرج در آن نشریه با عنوان « میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی؛ کمتر از ۱۲ » به تاریخ ۰۷/۰۳/۱۴۰۳ پاسخ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می رساند:

همآنگونه که وزیر سابق رفاه در مطلب مذکورگفتند «مهمترین مؤلفه در توسعه،پیشرفت و ساختن ایران، آموزش و پرورش، معلم و مدرسه است» و بلکه آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه پایدار کشور و یک مجموعه بسیار تخصصی است اما یکی از مشکلات جدی در آموزش و پرورش این است که بسیاری از افراد بدون داشتن تخصص در رابطه با آن اظهار نظر می کنند سؤال این است ایشان با چه تخصصی در رابطه با آموزش و پرورش این مطالب را می فرمایید آیا در این خصوص تخصصی دارد آیا رشته تحصیلی مرتبطی با آموزش و پرورش دارند ( فوق دیپلم یا لیسانس مدیریت بازرگانی ) یا تدریس و مدیریت در آموزش و پرورش را تجربه کرده اند یا تحقیق خاصی را در آموزش وپرورش انجام داده اندکه اینچنین در رابطه با آموزش و پرورش اظهار نظر میکنید. با فرض این که ایشان این مسائل را با مشورت از کارشناسان مطرح کرده با شد موارد ذیل قابل طرح می باشد: «بررسی شاخص های مختلف ، مطالعه گزارشهای معتبر و گفت و گو با معلمان ، کارشناسان ، دانش آموزان و والدین ما را به یک نکته مشترک می رساند و آن اینکه وضعیت اموزش و پرورش کشور وضعیت نگران کننده ای است، شغل معلمی کم جاذبه شده است»

– منظور ازگزارش معتبر چیست ؟ آیا بیان این که با گفتگو با والدین و معلمان منابع آگاه به نتیجه رسیده ایم می تواند مبنایی علمی باشد برای بیان اینگونه نتایج!!! باتوجه به انتشار نتایج تیمز و پرلز و سنجش میزان رضایت مندی معلمان از حرفه معلمی در ایران،میزان رضایت شغلی معلمی بین معلمان ایران ۹۵ درصد آورده شده است که نشان دهنده این است که معلمان ایرانی علی رغم وجود همه مشکلات از شغل خود رضایت دارند. رضایت شغلی با رضایت از دستمزد متفاوت است و اگر نگرانی و نا رضایتی از دستمزد در معلمان وجود داشته است محصول اجرایی نشدن رتبه بندی و معطل ماندن آن توسط دولتی بوده است که جناب مستطابشان در آن وزیر بوده اند. که در این دولت با نظر مساعد دکتر رئیسی “شهید جمهور” رتبه بندی معلمان اجرایی گردید و کمک شایانی به افزایش پرداختی معلمان و ایجاد رضایت بین ایشان شد. همچنین بنا بر اعلام مسئولین دانشگاه فرهنگیان تعداد دانش آموزان برتر و نخبه ای که در کنکور متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان و انتخاب شغل معلمی بودند افزایش چشم گیری داشته است.همچنین قابل ذکر است که در آزمون استخدامی اخیر تعداد شرکت کنندگان متقاضی استخدام شغل معلمی نسبت به سنوات گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.همه این موارد نشان دهنده این است که شغل معلمی از جذابیت های بالایی برخوردار است.جناب آقای شریعتمداری این کمبود معلم که به درستی اشاره کرده اید محصول سیاست گذاری غلط در دولت های قبل بوده که پذیرش دانشگاه فرهنگیان را نزدیک به صفر رساندند. اگر مطلع نیستید به اطلاع می رساند دولت مردمی شهید رئیسی دانشگاه فرهنگیان را زنده کرد خوشبختانه در طی این دو سال با رویکرد های تحولی دولت مردمی،بیش از یکصد هزار نفر نیرو جذب آموزش و پرورش گردید و مجوز جذب تعداد زیادی نیروی جدید از طریق دانشگاه فرهنگیان و استخدام ماده ۲۸ صادر شده است و این نوید بخش آن است که در سال آینده آموزش و پرورش مشکل کمبود نیرو نخواهد داشت.

-در خصوص نتایج امتحانات داخلی و نهایی باید گفت که این نتایج ،ماحصل یک فرآیند است که در طی سنوات گذشته بخصوص ۸ سال دولت قبل خود را نشان می دهد، همچنین باید اشاره نمودکه این نتایج ماحصل یک فرآیند است که به طور ویژه در بحبوحه بحران کرونا در دولت قبل اولین جایی که تعطیل شد مدارس بودند و آخرین جایی که بعد از رفع کرونا فعالیت خود را آغاز نمود مدارس بود؛این سیاست نابخردانه باعث افت کیفیت آموزشی گردید که نتایج آن قطعاً تا سال ها قابل جبران نخواهد بود.

-بی توجهی به مدارس عادی و دولتی و افزایش بی رویه انواع مدارس در دولت های قبل یکی از مصادیق تبعیض و بی عدالتی آموزشی است.در این دولت برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، بالاترین مقام اجرایی کشور «رئیس جمهور شهید» با حساسیت و دغدغه ای که در این زمینه داشتند دستور ویژه ی برای توجه به مدارس عادی و دولتی صادر کردند و اولویت نخست وزارت آموزش و پرورش کیفیت بخشی به مدارس عادی و دولتی قرار گرفته است.

-یکی از اقدامات جسورانه و ارزشمند این دولت اجرایی سازی مصوبه پذیرش داوطلبان در آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی و برگزاری امتحانات نهایی در پایه های دهم و یازدهم بود که این برنامه بدون شک اثرات بسیار مطلوبی در افزایش و بهبود کیفیت آموزشی و بازگشت مرجعیت مدرسه و برنامه درسی ،ایجاد عدالت آموزشی و تربیتی و ایجاد روحیه امید و شادابی بین دانش آموزان خواهد داشت و افق تازه ای پیش روی نظام آموزشی کشور ترسیم نموده است.»

۲۳۳۲۳۳

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جوابیه آموزش و پرورش درباره انتشار یک خبر" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جوابیه آموزش و پرورش درباره انتشار یک خبر"، کلیک کنید.