خلاصه کتاب شیار 143 ( نویسنده نرگس آبیار )
جنگ پدیده ای ویرانگر است که تنها محدود به میدان نبرد نمی شود و سایه سنگین آن بر زندگی مردمان به خصوص خانواده های رزمندگان تا سال ها باقی می ماند. در این میان مادران شهدای مفقودالاثر قهرمانان صبوری هستند که سال های متمادی را در انتظار خبری از فرزندانشان سپری می کنند؛ انتظاری که گاهی به درازای یک عمر می شود و هر روز آن با بیم و امید سپری می گردد. کتاب «شیار ۱۴۳» اثر نرگس آبیار روایتی عمیق و تکان دهنده از همین انتظار است. این کتاب با تمرکز بر شخصیت محوری مادری به نام الفت به واکاوی لایه های پنهان رنج امید و پایداری درونی زنانی می پردازد که در خط مقدم خانه بار سنگین پیامدهای جنگ را بر دوش کشیدند. آبیار با قلمی ساده اما نافذ احساسات دغدغه ها و روزمرگی های مادری را به تصویر می کشد که چشم به راه بازگشت فرزندش یونس از جبهه های نبرد است. این اثر نه تنها یک روایت داستانی بلکه بازتابی از بخشی از تاریخ معاصر ایران و تجربه زیسته هزاران مادر در دوران دفاع مقدس است که با زبانی هنرمندانه به مخاطب امکان همذات پنداری با عمق فاجعه انسانی جنگ و عظمت روح مادرانه را می دهد.
معرفی کتاب شیار 143
کتاب شیار ۱۴۳ نوشته نرگس آبیار یکی از آثار برجسته در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است که با محوریت نقش و رنج مادران در دوران جنگ ایران و عراق به نگارش درآمده است. این رمان برای اولین بار با عنوان «چشم سوم» در سال ۱۳۸۵ منتشر شد و بعدها با تغییراتی و با نام «شیار ۱۴۳» به چاپ رسید که مورد توجه گسترده تری قرار گرفت و زمینه ساز ساخت فیلم سینمایی موفقی با همین نام شد. نرگس آبیار که خود فیلمساز نیز هست با اقتباس از بخش هایی از کتاب «تفحص» نوشته حمید داودآبادی و با تکیه بر پژوهش ها و شنیده های خود داستانی خلق کرده که هرچند بر پایه واقعیت هایی از جنگ بنا شده اما با پرداختی هنرمندانه و تمرکز بر جزئیات عاطفی و روانشناختی به یک اثر ادبی مستقل و تأثیرگذار تبدیل شده است. کتاب به طور ویژه به موضوع مادران مفقودالاثر و انتظار طاقت فرسای آنان برای بازگشت یا حتی خبری از سرنوشت فرزندانشان می پردازد و تصویری ملموس از سال های سخت پس از جنگ و چالش های روانی و اجتماعی خانواده های درگیر را ارائه می دهد. این اثر تلاش دارد تا صدای خاموش سال ها انتظار و دلواپسی را به گوش مخاطبان برساند و بخش کمتر دیده شده ای از هزینه های انسانی جنگ را بازتاب دهد.
شیار ۱۴۳ از همان زمان انتشار با استقبال خوبی از سوی خوانندگان مواجه شد و توانست جوایزی را نیز در حوزه ادبیات دفاع مقدس کسب کند که نشان دهنده اهمیت و ارزش ادبی و محتوایی آن است. لحن آبیار در کتاب صمیمی و نزدیک به زبان مردم است اما در عین حال از عمق و غنای لازم برای بیان احساسات پیچیده شخصیت اصلی داستان برخوردار است. روایت کتاب هرچند حول محور یک مادر و فرزند می گردد اما به طور کلی به مفهوم انتظار و تأثیرات روانی و اجتماعی آن در جامعه پس از جنگ می پردازد. این کتاب نه تنها برای علاقه مندان به ادبیات جنگ بلکه برای هر کسی که می خواهد با ابعاد انسانی و عاطفی پدیده جنگ آشنا شود اثری خواندنی و تأثیرگذار محسوب می شود و جایگاه ویژه ای در میان آثار معاصر ایرانی با موضوع دفاع مقدس دارد.
مشخصات کتاب شیار 143
کتاب «شیار ۱۴۳» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است دارای مشخصات ظاهری و فنی معینی است که آن را به عنوان یک اثر چاپی معرفی می کند. این رمان در قطع رقعی منتشر شده که یکی از قطع های استاندارد و رایج برای کتاب های داستانی و ادبی است و حمل و نقل و مطالعه آن را آسان می سازد. جلد کتاب از نوع شومیز است که به معنای جلد نرم و انعطاف پذیر است و معمولاً در تیراژهای بالا و برای کاهش هزینه تمام شده کتاب مورد استفاده قرار می گیرد. کتاب شیار ۱۴۳ در ۲۶۸ صفحه نگارش یافته است که حجم مناسبی برای یک رمان محسوب می شود و امکان پرداختن به جزئیات داستانی و شخصیت پردازی را فراهم می آورد.
سال انتشار شمسی این کتاب ۱۳۹۴ و سال انتشار میلادی آن ۲۰۱۵ ذکر شده است. این تاریخ مربوط به چاپ های جدیدتر کتاب با عنوان «شیار ۱۴۳» است در حالی که نسخه اولیه آن با نام «چشم سوم» در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود. شابک (ISBN) کتاب ۹۷۸۰۲۴۱۷۵۸۲۶۷ است که یک کد استاندارد بین المللی برای شناسایی منحصر به فرد کتاب است. کد کتاب نیز ۸۹۷۳ اعلام شده که یک شناسه داخلی برای ناشر یا فروشنده محسوب می شود. چاپ های مختلفی از کتاب شیار ۱۴۳ تاکنون منتشر شده است و اطلاعات ارائه شده مربوط به سری چاپ دوم آن است. این مشخصات اطلاعات پایه ای را برای شناسایی و تهیه کتاب برای علاقه مندان و کتابخانه ها فراهم می کند و نشان دهنده انتشار و تجدید چاپ موفق این اثر در بازار نشر ایران است.
دسته بندی کتاب شیار 143
کتاب «شیار ۱۴۳» در چندین دسته بندی ادبی و موضوعی جای می گیرد که نشان دهنده ابعاد مختلف محتوایی و فرمی آن است. اصلی ترین دسته بندی این اثر «ادبیات داستانی» است چرا که شیار ۱۴۳ یک رمان است و روایتی تخیلی (هرچند با الهام از واقعیت) را در قالب داستان ارائه می دهد. این کتاب همچنین در زیرمجموعه «ادبیات معاصر» ایران قرار می گیرد زیرا توسط نویسنده ای معاصر و در دهه های اخیر نوشته و منتشر شده است. با توجه به سال انتشار چاپ اصلی (۱۳۸۵) و چاپ با عنوان جدید (۱۳۹۴) این اثر به «دهه ۲۰۰۰ میلادی» و «دهه ۲۰۱۰ میلادی» نیز مرتبط می شود.
مهم ترین دسته بندی موضوعی «شیار ۱۴۳» «ادبیات دفاع مقدس» یا «ادبیات پایداری» است. این ژانر به آثاری اطلاق می شود که به موضوع جنگ ایران و عراق و پیامدهای آن می پردازند. شیار ۱۴۳ به طور خاص بر جنبه های انسانی عاطفی و اجتماعی جنگ به ویژه از منظر خانواده ها و زنان تمرکز دارد. با توجه به اینکه نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم اقتباسی این کتاب نیز بوده و خود فیلمنامه را نوشته است می توان این اثر را تا حدی به حوزه «فیلمنامه» و «ادبیات نمایشی» نیز مرتبط دانست هرچند که قالب اصلی کتاب رمان است. این دسته بندی ها به خوانندگان کمک می کنند تا جایگاه «شیار ۱۴۳» را در میان سایر آثار ادبی و موضوعی مرتبط پیدا کنند و با محتوای کلی آن پیش از مطالعه آشنا شوند.
درباره نرگس آبیار
نرگس آبیار نویسنده و کارگردان توانمند ایرانی متولد ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران است. او دانش آموخته رشته ادبیات فارسی است و فعالیت حرفه ای خود را ابتدا در عرصه نویسندگی آغاز کرد. آبیار از سال ۱۳۷۶ به طور جدی به داستان نویسی پرداخت و آثار متعددی در این حوزه خلق کرد که برخی از آن ها برای گروه سنی نوجوان و برخی دیگر برای بزرگسالان بوده اند. از جمله مجموعه داستان های او می توان به «دو خط» (۱۳۷۸) و «قصه زنی که همه اش یأس های فلسفی داشت» (۱۳۸۱) اشاره کرد. در زمینه رمان آبیار آثاری چون «عروس آسمان» (۱۳۷۹) که به زندگی رابعه عدویه می پردازد و «کوه روی شانه های درخت» (۱۳۸۲) با مضمونی مرتبط با جنگ ایران و عراق را در کارنامه دارد که رمان اخیر برنده جایزه هشتمین جشنواره کتاب دفاع مقدس شد.
تجربه و تسلط آبیار در حوزه ادبیات داستانی زمینه را برای ورود موفقیت آمیز او به دنیای سینما فراهم کرد. او از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم های کوتاه و مستند روی آورد و نخستین تجربه او فیلم کوتاه داستانی «بن بست مهربان» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و در چندین جشنواره بین المللی نیز به نمایش درآمد. نرگس آبیار در ادامه با نگارش چهار فیلمنامه بلند سینمایی مسیر خود را در سینما هموار کرد. فیلم های سینمایی او به خصوص «شیار ۱۴۳» «نفس» «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» به دلیل پرداختن به مسائل اجتماعی جنگ و به ویژه تمرکز بر شخصیت و تجربیات زنان مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته و جوایز متعددی را در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده اند. آبیار با نگاهی خاص و دغدغه مند هم در ادبیات و هم در سینما به روایت داستان هایی می پردازد که کمتر به آن ها توجه شده است و به این ترتیب جایگاه ویژه ای در فرهنگ و هنر معاصر ایران یافته است.
خلاصه داستان کتاب شیار 143
خلاصه داستان کتاب «شیار ۱۴۳» حول محور زندگی و انتظار مادری به نام الفت می گذرد. الفت زنی از اهالی مناطق جنگ زده (بر اساس اطلاعات فیلم در کرمان و بر اساس بخشی از منبع در بیجار با اشاره به ۱۳ نوجوان بیجاری) است که تنها پسر جوانش یونس به جبهه های جنگ اعزام شده است. داستان روایتگر سال های طولانی پس از اعزام یونس است که خبری از او به دست نمی رسد و او در دسته مفقودالاثرها قرار می گیرد. الفت در مواجهه با این بلاتکلیفی و فقدان روزها و شب های سختی را سپری می کند. او حاضر به پذیرش شهادت یا اسارت فرزندش نیست و با چنگ و دندان به ریسمان باریک امید چنگ می زند.
بخش عمده ای از روایت به روزمرگی ها و تلاش های الفت برای کسب خبری از یونس اختصاص دارد. او هر روز با وسواس خاصی به رادیو گوش می دهد به خصوص به برنامه هایی که اسامی اسرای جنگی را اعلام می کنند به این امید که شاید نام فرزندش را در میان آن ها بشنود. این انتظار زندگی او و اطرافیانش را تحت تأثیر قرار می دهد. الفت در این مسیر با واکنش های مختلف جامعه و اطرافیانش روبرو می شود؛ برخی با او همدردی می کنند و برخی سعی در متقاعد کردن او برای پذیرش واقعیت دارند. داستان به خوبی وضعیت روحی و روانی الفت را در این دوره طولانی انتظار به تصویر می کشد؛ از امیدهای واهی و خیالات گرفته تا لحظات ناامیدی و دلتنگی عمیق. «شیار ۱۴۳» نه تنها قصه یک مادر بلکه نمادی از هزاران مادر ایرانی است که در سال های جنگ و پس از آن با چنین سرنوشتی روبرو بودند و بار سنگین انتظار را با صبوری و ایمان بر دوش کشیدند. پایان داستان هرچند تلخ و شیرین نقطه عطفی در این انتظار طولانی است که تأثیر عمیقی بر مخاطب می گذارد و یادآور فداکاری های بزرگ در دوران دفاع مقدس است.
بخش هایی از کتاب شیار 143
با توجه به اینکه دسترسی مستقیم به بخش های مشخصی از کتاب «شیار ۱۴۳» در این متن فراهم نیست می توان به توصیف کلی از سبک و سیاق نگارش و محتوای بخش های مختلف کتاب پرداخت که بر اساس موضوع و لحن کلی اثر قابل پیش بینی است. نرگس آبیار در این کتاب از زبانی ساده روان و نزدیک به زبان گفتار استفاده می کند که به خواننده امکان می دهد به راحتی با شخصیت ها و فضای داستان ارتباط برقرار کند. بخش های مختلف کتاب احتمالاً شامل توصیف دقیق حالات روحی و روانی شخصیت اصلی الفت در مواجهه با انتظار و بلاتکلیفی است.
در این بخش ها خواننده با دغدغه های روزمره الفت گفتگوهای او با همسایگان و دوستان و تلاش های پیگیر او برای یافتن خبری از فرزندش یونس آشنا می شود. آبیار احتمالاً از مونولوگ های درونی الفت برای بیان احساسات عمیق خاطرات گذشته با یونس و امیدها و ناامیدی هایش بهره برده است. توصیف فضای خانه شهر و تغییراتی که جنگ بر محیط و زندگی مردم ایجاد کرده بخش دیگری از محتوای کتاب را تشکیل می دهد. با توجه به تم اصلی کتاب بخش هایی به تصویر کشیدن صحنه های انتظار گوش دادن به رادیو مراجعه به بنیاد شهید یا مراکز مرتبط برای کسب خبر و مواجهه با بازگشت دیگر رزمندگان یا اخبار شهادت و اسارت اختصاص یافته است. این بخش ها با جزئیات حسی و عاطفی غنی همراه هستند تا عمق رنج و پایداری مادر را به تصویر بکشند و خواننده را در فضای انتظار و دلتنگی او شریک سازند. استفاده از عناصر فرهنگی و بومی منطقه محل زندگی الفت نیز احتمالاً در بخش هایی از کتاب مشهود است که به غنای فرهنگی اثر می افزاید و به باورپذیری شخصیت ها کمک می کند.
فیلم شیار 143
فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار اقتباسی موفق و تحسین شده از رمان هم نام اوست که در سال ۱۳۹۲ تولید و در ۲۱ آبان ۱۳۹۳ به نمایش درآمد. این فیلم توسط ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی تهیه کنندگی شده و مدت زمان آن ۹۸ دقیقه است. «شیار ۱۴۳» که بر پایه خاطره ای از کتاب «تفحص» حمید داودآبادی و با گسترش داستانی توسط آبیار ساخته شده همانند کتاب به قصه مادری می پردازد که سال ها در انتظار بازگشت فرزندش از جبهه است. عنوان «شیار ۱۴۳» در متن فیلم به منطقه ای خاص در مناطق جنگی اشاره دارد که برای جستجو و تفحص پیکرهای شهدا و مین یابی مورد کاوش قرار می گیرد و به این ترتیب نمادی از جستجوی بی پایان مادر برای یافتن اثری از فرزندش می شود.
این فیلم با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شد و توانست در گیشه نیز موفق عمل کند. «شیار ۱۴۳» نه تنها در ایران بلکه در بیش از ۳۰ جشنواره بین المللی حضور یافت و موفق به کسب ۱۶ جایزه بین المللی شد که نشان دهنده جهان شمولی مضمون آن و کیفیت هنری فیلم است. موفقیت فیلم «شیار ۱۴۳» تا حد زیادی مدیون کارگردانی مؤثر آبیار فیلمنامه قوی که بر احساسات انسانی تمرکز دارد و بازی های درخشان بازیگران آن به ویژه مریلا زارعی در نقش الفت است. این فیلم توانست بار دیگر موضوع جنگ و پیامدهای آن را اما از زاویه ای متفاوت و با تمرکز بر قهرمانان پنهان جامعه (مادران) در کانون توجه قرار دهد و تأثیر عمیقی بر مخاطبان خود بگذارد.
بازیگران فیلم شیار 143
فیلم «شیار ۱۴۳» از حضور بازیگران توانمندی بهره برده است که توانستند شخصیت های داستان را به خوبی جان بخشیده و احساسات عمیق آن ها را به مخاطب منتقل کنند. نقش اصلی فیلم یعنی شخصیت «الفت» مادر منتظر داستان توسط مریلا زارعی ایفا شده است. بازی زارعی در این نقش بسیار درخشان و تأثیرگذار بود و مورد تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد. این نقش آفرینی به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین نقش های تاریخ سینمای ایران شناخته می شود.
در کنار مریلا زارعی بازیگران دیگری نیز در نقش های کلیدی حضور داشتند. مهران احمدی در نقش «سید علی بمان» گلاره عباسی در نقش «فردوس» و جواد عزتی در نقش «شاهرخ» از جمله بازیگران اصلی فیلم بودند که هر کدام به نحوی با قصه الفت و انتظار او مرتبط هستند و نقش های مکمل مهمی را ایفا کردند. سامان صفاری در نقش «یونس» پسر الفت که تصویر او بیشتر در خاطرات مادر یا صحنه های نمادین دیده می شود نیز حضوری کلیدی دارد. همچنین بازیگران دیگری چون یدالله شادمانی در نقش «تلفنچی» زهرا مرادی در نقش «آهی جان» محیا دهقانی در نقش «مریم» علی نفیسی در نقش «فرمانده بسیج» و حسام بیگدلو در نقش «مصاحبه گر» در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. ترکیب این بازیگران با هدایت نرگس آبیار به خلق فضایی انسانی و باورپذیر در فیلم کمک شایانی کرد و توانست بار عاطفی داستان را به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل کند.
جوایز فیلم شیار 143
فیلم «شیار ۱۴۳» به دلیل محتوا و ساختار قوی خود در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت و جوایز متعددی را کسب کرد. مهم ترین حضور داخلی فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (سال ۱۳۹۲) بود که در آنجا بسیار درخشید. در این جشنواره مریلا زارعی برای بازی بی نظیرش در نقش الفت موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد که یکی از اصلی ترین جوایز جشنواره محسوب می شود. همچنین نرگس آبیار به پاس کارگردانی و نگاه ویژه خود به موضوع جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.
یکی دیگر از افتخارات مهم «شیار ۱۴۳» در جشنواره فیلم فجر کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود که نشان دهنده ارتباط عمیق فیلم با مخاطبان و تأثیرگذاری بالای آن بر عموم مردم است. علاوه بر این جوایز اصلی فیلم در بخش های دیگری نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود؛ از جمله نامزدی بهترین فیلم برای تهیه کنندگان (محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی) نامزدی بهترین موسیقی متن برای مسعود سخاوت دوست نامزدی بهترین چهره پردازی برای سودابه خسروی و نامزدی بهترین صدای فیلم برای کامران کیان ارثی (صدابردار) و آرش قاسمی (صداگذار). موفقیت های «شیار ۱۴۳» تنها به جشنواره فجر محدود نشد و این فیلم در بیش از ۳۰ جشنواره بین المللی نیز حضور یافت و در مجموع ۱۶ جایزه بین المللی را از آن خود کرد که این امر بر اهمیت جهانی مضمون و کیفیت ساخت فیلم تأکید می کند.
نقد و نظرات کتاب شیار 143
هرچند نقدهای مستقلی که به طور گسترده فقط بر کتاب «شیار ۱۴۳» متمرکز باشند کمتر در دسترس عموم قرار دارند و بیشتر نقدها پس از موفقیت فیلم کتاب و فیلم را در کنار هم بررسی کرده اند اما می توان با توجه به جوایزی که کتاب (با عنوان «کوه روی شانه های درخت» که مضمونی مشابه دارد و برنده جایزه دفاع مقدس شده) و به خصوص استقبال از فیلم اقتباسی به کیفیت ادبی و محتوایی آن پی برد. منتقدان ادبی که به کتاب پرداخته اند اغلب سادگی و صمیمیت زبان نرگس آبیار توانایی او در خلق فضایی احساسی و باورپذیر و پرداختن به جزئیات زندگی روزمره یک مادر در دوران انتظار را ستوده اند. تمرکز کتاب بر شخصیت محوری الفت و واکاوی عمیق حالات روحی او در مواجهه با بلاتکلیفی نقطه قوت اصلی آن محسوب می شود.
برخی منتقدان شیار ۱۴۳ را اثری موفق در به تصویر کشیدن رنج پنهان خانواده های جنگ به خصوص مادران دانسته اند و معتقدند کتاب توانسته است بدون شعارزدگی عمق فاجعه انسانی جنگ را از زاویه ای کمتر دیده شده روایت کند. مقایسه با فیلم نشان می دهد که بسیاری از نقاط قوت فیلم ریشه در پرداخت داستانی کتاب دارد. به عنوان مثال منتقدان فیلم به انسجام روایت و تمرکز بر شخصیت الفت اشاره کرده اند که این ویژگی ها احتمالاً از ساختار روایی قوی کتاب نشأت گرفته اند. همچنین استفاده از دیالوگ های ساده اما مؤثر و ترکیبی از درام و لحظات انسانی که در نقد فیلم ها مطرح شده به احتمال زیاد در متن کتاب نیز وجود دارد و از ویژگی های سبک نگارش آبیار است. در مجموع به نظر می رسد کتاب «شیار ۱۴۳» به دلیل پرداخت صادقانه و عمیق به موضوع انتظار مادران در جنگ توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک اثر ادبی مهم در حوزه ادبیات پایداری تثبیت کند و زمینه را برای خلق یک اثر سینمایی موفق فراهم آورد.
دیگر آثار نرگس آبیار
نرگس آبیار علاوه بر کتاب و فیلم «شیار ۱۴۳» آثار متعدد دیگری در حوزه های نویسندگی و کارگردانی دارد که نشان دهنده پرکاری و تنوع فعالیت های اوست. در زمینه ادبیات همانطور که پیشتر اشاره شد او کار خود را با داستان نویسی آغاز کرده و مجموعه داستان هایی نظیر «دو خط» و «قصه زنی که همه اش یأس های فلسفی داشت» را منتشر کرده است. رمان «عروس آسمان» با موضوع زندگی رابعه عدویه و رمان «کوه روی شانه های درخت» که مضمونی مرتبط با جنگ دارد و برنده جایزه نیز شده از دیگر آثار داستانی او برای بزرگسالان هستند. همچنین کتاب «قصه های خواندنی هزار و یک شب» نیز در میان فهرست آثار مرتبط یا نوشته های او دیده می شود که نشان دهنده علاقه او به داستان و روایت در فرم های مختلف است.
در عرصه سینما نرگس آبیار پس از ساخت فیلم های کوتاه و مستند با ساخت فیلم بلند «اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند» در سال ۱۳۹۱ وارد سینمای حرفه ای شد. پس از موفقیت چشمگیر «شیار ۱۴۳» (۱۳۹۲) او با فیلم «نفس» (۱۳۹۴) که روایتی شاعرانه از جنگ از نگاه یک کودک است بار دیگر تحسین ها را برانگیخت. شاهکار بعدی او فیلم «شبی که ماه کامل شد» (۱۳۹۷) با موضوع زندگی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری موفقیت های بی سابقه ای در گیشه و جشنواره های داخلی کسب کرد و جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد. جدیدترین ساخته او «ابلق» (۱۳۹۹) نیز به مسائل اجتماعی و زنان می پردازد. آبیار همچنین در حال کار بر روی اقتباس سینمایی از رمان مشهور «سووشون» سیمین دانشور است که نشان دهنده جاه طلبی های هنری او در آینده است. آثار آبیار در مجموع به دلیل نگاه انسانی پرداختن به مسائل زنان و کودکان و رویکرد متفاوت به موضوعاتی چون جنگ و آسیب های اجتماعی شناخته می شوند.
کتاب های مرتبط با شیار 143
کتاب «شیار ۱۴۳» در گستره وسیعی از ادبیات پایداری و دفاع مقدس قرار می گیرد و با آثار متعددی در این حوزه ارتباط موضوعی و مضمونی دارد. یکی از نزدیک ترین ارتباطات با کتاب «تفحص» نوشته حمید داودآبادی است که خاطره ای با عنوان «شیار ۱۴۳» از این کتاب الهام بخش نرگس آبیار برای نوشتن رمان و ساخت فیلم بوده است. این کتاب به عملیات جستجوی پیکرهای شهدا می پردازد و زمینه واقعی عنوان کتاب آبیار را فراهم می کند. همچنین رمان «کوه روی شانه های درخت» اثر دیگر خود نرگس آبیار که پیش از «شیار ۱۴۳» منتشر شده و برنده جایزه کتاب دفاع مقدس شده به دلیل پرداختن به موضوع جنگ و احتمالاً تأثیرات آن بر زندگی مردم با «شیار ۱۴۳» مرتبط است و می تواند نشان دهنده سیر نگاه نویسنده به این موضوع باشد.
دیگر کتاب های مرتبط شامل آثاری هستند که به تجربه جنگ از منظر خانواده ها زنان و کودکان می پردازند. به عنوان مثال کتاب هایی نظیر «دا» نوشته سیده زهرا حسینی که خاطرات زنی از روزهای آغازین جنگ در خرمشهر است هرچند از زاویه ای متفاوت (حضور مستقیم در مناطق جنگی) اما به نقش و رنج زنان در جنگ می پردازد و از این نظر با «شیار ۱۴۳» همپوشانی دارد. کتاب های دیگری که به موضوع انتظار مفقودالاثرها و تلاش خانواده ها برای یافتن خبری از عزیزانشان می پردازند نیز در این دسته قرار می گیرند. این آثار هر کدام به نحوی بخشی از واقعیت جنگ و پیامدهای آن را روایت می کنند و مطالعه آن ها در کنار «شیار ۱۴۳» می تواند درک عمیق تری از ابعاد مختلف دفاع مقدس و تأثیرات آن بر جامعه ایرانی به دست دهد.
تاریخ انتشار کتاب شیار 143 چه زمانی است؟
کتاب شیار ۱۴۳ ابتدا در سال ۱۳۸۵ با عنوان «چشم سوم» و سپس با عنوان «شیار ۱۴۳» در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.
کتاب شیار 143 چند صفحه است؟
بر اساس مشخصات چاپ های رایج کتاب شیار ۱۴۳ در ۲۶۸ صفحه منتشر شده است.
موضوع یا ژانر کتاب شیار 143 چیست؟
موضوع کتاب انتظار یک مادر برای بازگشت فرزندش از جنگ ایران و عراق است و در ژانر ادبیات داستانی و ادبیات دفاع مقدس قرار می گیرد.
تفاوت کتاب و فیلم شیار 143 چیست؟
کتاب رمان اصلی نوشته نرگس آبیار است در حالی که فیلم اقتباسی سینمایی از همین رمان به کارگردانی خود اوست که برای مدیوم سینما تغییراتی داشته است.
آیا کتاب صوتی شیار 143 موجود است؟
کتاب صوتی شیار ۱۴۳ از طریق پلتفرم های مختلف ارائه دهنده کتاب صوتی در ایران قابل دسترسی است.
قیمت کتاب شیار 143 چقدر است؟
قیمت کتاب بسته به نوع چاپ ناشر و فروشنده متفاوت است و برای اطلاع دقیق باید از کتابفروشی ها استعلام گرفت.
معنی شیار 143 چیست؟
در زمینه جنگ ‘شیار ۱۴۳’ به یک منطقه مشخص برای تفحص و جستجوی پیکر شهدا و مین یابی در مناطق عملیاتی اشاره دارد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب شیار 143 ( نویسنده نرگس آبیار )" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب شیار 143 ( نویسنده نرگس آبیار )"، کلیک کنید.