طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده ی نعناع است. بادرنجوبیه به سرعت رشد می کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می شود. در این مطلب که در ارتباط با خواص بادرنجبویه است به بررسی خواص بادرنجبویه برای ریه، خواص بادرنجبویه برای پوست، خواص بادرنجبویه برای خواب، خواص بادرنجبویه برای کبد، خواص بادرنجبویه برای معده، خواص بادرنجبویه برای قاعدگی، خواص بهدرنجبویه برای میگرن، خواص بهدرنجبویه برای لاغری، فواید عرق بادرنجبویه و در نهایت مضرات بادرنجبویه می پردازیم.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه برای کبد

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی های کبد می شود. دمنوش بادرنجبویه  ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول های سفید و سیتوکین های التهابی را در کبد کاهش می دهد.

خواص بادرنجبویه برای معده

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری، درمان نفخ معده و روده و رفلاکس معده موثر و مفید است. هنگامی که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می گیرد عضلات معده و روده دچار گرفتگی و اسپاسم می شوند. بادرنجبویه موجب رفع این اسپاسم ها شده و همچنین باعث کاهش سنگینی معده می شود و به کبد کمک می کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

خواص بادرنجبویه در قاعدگی

طبع بادرنجبویه گرم و خشک است و تاثیرات مثبت زیادی برای زنان دارد؛ از جمله این خواص بادرنجبویه رفع عوارض یایسگی و درمان دردهای پیش از قاعدگی است. گیاه بادرنجبویه از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده آور، برای درمان تاخیر در قاعدگی زنان استفاده می شده است. این گیاه باعث می شود که گردش و انتقال خون به ناحیه رحم بیشتر شده و در نتیجه چرخه ی قاعدگی تنظیم شود.

به این منظور  می توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. برای تهیه یا چای بادرنجبویه مقدار 5 گرم از برگ گیاه ملیسا را در قوری بریزید و 15دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و به صورت گرم میل کنید. چای ملیسا را روزی دو بار می توانید مصرف کنید.

خواص بادرنجبویه برای میگرن

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا از گذشته به علت داشتن خاصیت آرام بخشی کاربرد دارد و عطر لیمو مانند آن سبب کاهش دردهای ناشی از میگرن و سردردهای تنشی می شود. تاثیرات ضدویروس و ضددرد بادرنجبویه نه تنها برای مقابله با حملات میگرن مفید است، بلکه در بهبود عفونتهای ویروسی که معمولاً سبب سردردهای شدید می شود نیز موثر خواهد بود.

برای درمان میگرن می توان از بادرنجبویه به صورت دمنوش استفادهدکرد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید 1/5 تا 4/5 گرم از برگ های خشک بادرنجبویه را در 150 میلی لیتر آب بجوشانید، سپس صاف کرده و تا سه فنجان از این دمنوش را روزانه بنوشید. محصولات لاغری ستین در کنار رژیم غذایی میتواند کمک زیادی به کاهش وزن و لاغری شما داشته یاشد.

فواید عرق بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی متعددی دارد و طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است.

عرق بادرنجبویه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، التهاب غدد لنفاوی، پف دور چشم، پاک کنندگی زخم ها، بهبود و درمان گزیدگی نیش حشرات بسیار موثر است. همچنین عرق بادرنجبویه برای درمان و رفع کچلی و ریزش مو در زنان استفاده شده است. از عرق بادرنجبویه برای اکسیژن رسانی و گردش خون بهتر در پوست کف سر نیز بسیار مفید و موثر است.

از دیگر فواید عرق بادرنجبویه به مواردی مانند بهبود مشکلات قلبی، آرامش مغز و اعصاب، بهبود مشکلات تنفسی، بهبود خواب و کمک به لاغری و اشاره کرد.

مضرات بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه نیز مانند سایر گیاهان دارویی تا زمانی که به اندازه استفاده شود خطر و مشکلی ندارد. وقتی گیاه بادرنجبویه از طریق دهان مصرف شود می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه و خس خس سینه شود. زمانی که از بادرنجبویه به صورتی موضعی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پذیری و علایم دل درد شود.

از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید. با توجه به فعالیت ضد تیروییدیبادرنجبویه، این گیاه نباید توسط افراد مبتلا به اختلالات تیروییدی مصرف شود. افرادی که داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند، نباید از گیاه بادرنجبویه استفاده کنند. بادرنجبویه می تواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می کنند، مصرف شود.

خواص باخواص بادرنجبویه این گیاه پرفایده چیست؟ از گذشته تا به امروز، استفاده از گیاهان دارویی و خواص معجزه آسای آن ها در درمان بیماری ها موجب شده که این گیاهان در بین مردم و متخصصان سنتی از جایگاه و محبوبیت ویژ ه ای برخوردار باشد. از طرفی، هزینه بالای داروهای شیمیایی و عوارض مصرف آن ها متخصصان طب نوین را به سمت تجویز داروها و حتی دمنوش های گیاهی سوق داده است.

بادرنجبویه یکی از گیاهان پرخاصیت و در عین حال پرطرفدار است که خواص بالای آن به یک بیماری خاص محدود نمی شود. این گیاه بسیار خوش طعم است و مصرف آن به صورت دمنوش طرفداران زیادی دارد. از خواص دمنوش خارخاسک  که  می تواند به متعادل ساختن فشار خون کمک کند.  برای دستگاه گوارش می توان به مواردی مانند درمان زخم روده و زخم معده، بهبود و درمان بواسیر، مفید برای هضم غذا، رفع نفخ معده و دل پیچه، دفع سموم معده، مفید برای رفع بوی بد دهان، درمان یبوست بسیار مزمن و تقویت کننده ای بسیار موثر برای کبد اشاره کنیم.

در این مقاله به خواص بادرنجبویه و تاثیر آن بر سلامتی بدن و نحوه مصرف دمنوش بادرنجبویه می پردازیم و در عین حال عوارض ناشی از افراط در مصرف آن را بیان خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید:

بادرنجبویه چیست؟

ارتفاع بادرنجبویه بین 30 تا 90 سانتی متر است و برگ های آن به رنگ سبز روشن هستند و بوی معطری شبیه لیمو دارند. از طرفی، این گیاه دارای ساقه های منشعب است و برگ های آن به صورت بیضی یا قلبی شکل هستند که به صورت جفت در هر قسمت از ساقه قرار گرفته اند.

جالب است بدانید که بادرنجبویه سرشار از شهد است و گاهی اوقات به منظور تغذیه زنبورها در مناطق مختلف کاشته می شود. این گیاه، به لحاظ ظاهری مشابه نعناع است و برگ های آن در ابتدا زرد رنگ هستند که با گذشت زمان به رنگ سفید یا بنفش تغییر رنگ می دهند. بادرشبی، ترنجان، بادرنگبویه از جمله اسامی متداول این گیاه در نقاط مختلف ایران هستند. پس اگر این گیاه را با نام دیگری شنیدید، زیاد تعجب نکنید.

شما می توانید از برگ های بادرنجبویه به صورت تازه یا خشک برای مزه دار کردن و طعم دادن به غذاهایی مانند سالاد یا سوپ استفاده کنید. بادرنجبویه به راحتی رشد می کند و به عنوان یک گیاه مرزی جذاب در مناطق مختلف کشت می شود. علاوه براین، از اسانس این گیاه در عطرسازی و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی بادرنجبویهطرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

برگ های بادرنجبویه کلسترول پایین و چربی بسیار کمی دارند. از طرفی، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالای بادرنجبویه، این گیاه را از بقیه گیاهان دارویی متمایز کرده است. در صد گرم از گیاه بادرنجبویه حدودا این مقدار مواد مغذی و معدنی وجود دارد:

.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه"، کلیک کنید.