عجیب ترین فرودگاه های دنیا

پرواز و سفر هوایی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن است اما فرودگاه ها همیشه مکان های معمولی نیستند. برخی از آن ها به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص شرایط آب وهوایی چالش برانگیز یا طراحی منحصربه فرد تجربه ای متفاوت و گاهی دلهره آور را برای خلبانان و مسافران رقم می زنند. این فرودگاه های عجیب و خطرناک در نقاط مختلف جهان از باندهای کوتاه در دل کوهستان گرفته تا باندهایی که با دریا یا جاده تلاقی دارند مهارت های ویژه ای را از خدمه پرواز می طلبند و کنجکاوی بسیاری را برمی انگیزند.

عجیب ترین فرودگاه های دنیا

چه چیزهایی فرودگاه ها را خطرناک می کنند؟

خطرناک بودن یک فرودگاه می تواند ناشی از ترکیبی از عوامل طبیعی و طراحی باشد. این عوامل بر توانایی خلبانان برای نشست و برخاست ایمن تأثیر می گذارند و نیاز به دقت و مهارت فوق العاده ای دارند. درک این چالش ها به درک ماهیت عجیب برخی از این فرودگاه ها کمک می کند.

ارتفاعات بالا

فرودگاه هایی که در ارتفاعات بسیار بالا قرار دارند چالش های فیزیکی قابل توجهی ایجاد می کنند. در هوای رقیق تر موتورهای هواپیما نیروی رانش کمتری تولید می کنند و بال ها نیز نیروی لیفت کمتری دارند.

این موضوع باعث می شود هواپیما برای بلند شدن به باند طولانی تری نیاز داشته باشد و سرعت فرود نیز ممکن است بیشتر باشد. خلبانان باید محاسبات دقیقی برای عملکرد هواپیما در این شرایط انجام دهند.

شرایط باد

باد یکی از مهم ترین عوامل آب وهوایی تأثیرگذار بر پرواز به خصوص در مراحل نشست و برخاست است. بادهای شدید جانبی یا متغیر می توانند هواپیما را از مسیر منحرف کرده و کنترل آن را دشوار سازند.

در فرودگاه هایی که در مناطق کوهستانی یا در کنار دریا قرار دارند پدیده هایی مانند جریان های هوایی متلاطم (Turbulence) یا بادهای برشی (Wind Shear) می توانند بسیار خطرناک باشند و نیاز به واکنش سریع و صحیح خلبان دارند.

طول باند

طول باند فرودگاه مستقیماً بر ایمنی عملیات پروازی تأثیر می گذارد. باندهای کوتاه به خصوص برای هواپیماهای بزرگتر فضای بسیار کمی برای افزایش سرعت جهت برخاست یا کاهش سرعت پس از فرود فراهم می کنند.

خلبانان ملزم به انجام محاسبات دقیق برای اطمینان از اینکه می توانند قبل از پایان باند سرعت لازم را کسب کرده یا به طور کامل متوقف شوند هستند. این مسئله در شرایط آب وهوایی نامساعد یا با بار سنگین هواپیما حیاتی تر می شود.

مکان باند

موقعیت جغرافیایی باند فرودگاه می تواند آن را منحصربه فرد یا خطرناک کند. باندهایی که در کنار صخره ها کوهستان ها آب ها یا حتی در میان مناطق مسکونی فشرده قرار دارند فضای مانور خلبان را محدود می کنند.

نزدیکی به موانع طبیعی یا ساخته دست بشر مسیرهای پروازی را پیچیده کرده و نیاز به دقت فوق العاده در هدایت هواپیما دارد. برخی باندها نیز ممکن است شیب دار باشند که فرود و برخاست را دشوارتر می کند.

ناآرامی های سیاسی یا اجتماعی

اگرچه کمتر به ماهیت فیزیکی فرودگاه مربوط می شود اما ناآرامی های سیاسی یا اجتماعی در منطقه می تواند به طور غیرمستقیم بر امنیت عملیات فرودگاهی تأثیر بگذارد. این شامل احتمال حملات اعتراضات یا اختلال در خدمات کنترل ترافیک هوایی است.

چنین شرایطی می تواند منجر به تغییر مسیرهای پروازی تأخیرها یا حتی لغو پروازها شود و ایمنی کلی سفر هوایی به آن منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

فرودگاه بین المللی ساوانا/هیلتون هد

این فرودگاه در ایالت جورجیا آمریکا قرار دارد و به دلیل یک ویژگی بسیار غیرعادی در باند فرود شماره ۱۰ خود شناخته می شود. در این باند دو سنگ قبر در میان آسفالت قرار گرفته اند.

این سنگ قبرها متعلق به مالکان اصلی زمین هستند که اصرار داشتند پس از مرگ در محل دفن خود باقی بمانند. با وجود ساخت فرودگاه در دوران جنگ جهانی دوم و انتقال دیگر قبرها این دو سنگ قبر به احترام خانواده دست نخورده باقی ماندند و به بخشی عجیب از باند تبدیل شده اند.

فرودگاه آگاتی

فرودگاه آگاتی در جزایر لاکشادویپ هند واقع شده است. باند این فرودگاه بسیار باریک و حدود ۱۲۰۰ متر طول دارد و از دو طرف توسط آب های اقیانوس هند احاطه شده است.

نشست و برخاست در این باند باریک که مانند یک نوار از خشکی در میان آب قرار دارد نیازمند دقت بسیار بالایی از سوی خلبانان است زیرا فضای کمی برای خطا وجود دارد.

فرودگاه نارسارسواک

فرودگاه نارسارسواک در گرینلند به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب وهوایی فوق العاده چالش برانگیز خود شناخته می شود. این فرودگاه در منطقه ای کوهستانی و اغلب پوشیده از یخ و برف قرار دارد.

طول باند آن نسبتاً کوتاه (حدود ۱۸۰۰ متر) است و بادهای شدید و متلاطم در دره اطراف آن فرود را بسیار دشوار می کنند. نزدیکی به آبدره ها و کوه های یخی نیز به پیچیدگی عملیات می افزاید.

فرودگاه لوکلا

فرودگاه تنزینگ-هیلاری که بیشتر با نام فرودگاه لوکلا شناخته می شود در نپال و در نزدیکی کوه اورست قرار دارد و اغلب به عنوان یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان معرفی می شود.

این فرودگاه در ارتفاع بالا قرار دارد و دارای باندی بسیار کوتاه و شیب دار است. یک سر باند به دره ای عمیق و سر دیگر به یک کوه ختم می شود و امکان دور زدن یا فرود اضطراری را تقریباً غیرممکن می کند.

فرودگاه بارا

فرودگاه بارا در اسکاتلند تجربه ای کاملاً منحصربه فرد ارائه می دهد: باند فرود آن یک ساحل شنی است. پروازها بر اساس جزر و مد برنامه ریزی می شوند و در زمان مد کامل باند زیر آب می رود.

خلبانان باید در شرایط مختلف آب وهوایی و دید کم بر روی شن فرود بیایند. این فرودگاه تنها فرودگاه در جهان است که پروازهای برنامه ریزی شده از باند ساحلی استفاده می کنند.

فرودگاه بین المللی کانسای

فرودگاه بین المللی کانسای در ژاپن به دلیل مکان ساخت خود عجیب است. این فرودگاه بر روی یک جزیره مصنوعی بزرگ در خلیج اوزاکا ساخته شده است.

ساخت این جزیره مصنوعی برای غلبه بر کمبود زمین و کاهش آلودگی صوتی در مناطق مسکونی اطراف انجام شد. چالش اصلی این فرودگاه نشست زمین (Settlement) جزیره مصنوعی در طول زمان است که نیاز به تنظیمات و نگهداری مداوم دارد.

فرودگاه بین المللی جبل الطارق

فرودگاه جبل الطارق به دلیل موقعیت جغرافیایی و طراحی باند خود بسیار غیرمعمول است. باند این فرودگاه مستقیماً از میان خیابان اصلی شهر خیابان وینستون چرچیل عبور می کند.

هر بار که هواپیمایی قصد نشست یا برخاست دارد ترافیک وسایل نقلیه و عابران پیاده با استفاده از موانع بسته می شود. این تلاقی باند فرودگاه با جاده عمومی منظره ای نادر و عجیب را ایجاد می کند.

فرودگاه اسخیپول آمستردام

فرودگاه اسخیپول آمستردام در هلند به دلیل اینکه بخشی از آن در ارتفاعی پایین تر از سطح دریا قرار دارد منحصربه فرد است. هلند به داشتن زمین های پایین تر از سطح دریا مشهور است و اسخیپول نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این موقعیت نیاز به سیستم های پیچیده مدیریت آب برای جلوگیری از آب گرفتگی دارد و نشان دهنده توانایی مهندسی در ساخت سازه های بزرگ در مناطق چالش برانگیز جغرافیایی است.

فرودگاه کرشول

فرودگاه کرشول در کوه های آلپ فرانسه قرار دارد و به دلیل باند بسیار کوتاه و شیب دارش مشهور است. طول باند تنها حدود ۵۳۰ متر است و دارای شیب ۱۸.۶ درصدی است.

این فرودگاه عمدتاً توسط هواپیماهای کوچک و هلیکوپترها استفاده می شود و فرود در آن نیازمند مهارت فوق العاده خلبانان آموزش دیده برای فرودگاه های کوهستانی است.

فرودگاه گیسبورن

فرودگاه گیسبورن در نیوزیلند یک ویژگی بسیار غیرمعمول دارد: یک خط راه آهن فعال از وسط باند اصلی آن عبور می کند. این موضوع هماهنگی دقیقی بین کنترل ترافیک هوایی و برنامه ریزی قطارها را می طلبد.

سیستم چراغ راهنمایی و نشانه ها برای هشدار به قطارها و هواپیماها در مورد استفاده همزمان از تقاطع باند و ریل آهن استفاده می شود و منظره ای عجیب و پتانسیل ایجاد تأخیر را به وجود می آورد.

فرودگاه یوانخو ئی. یروسخین سیبا

این فرودگاه که در جزیره سیبا در کارائیب قرار دارد دارای کوتاه ترین باند فرودگاه تجاری در جهان است. طول باند تنها حدود ۴۰۰ متر است و از هر دو طرف به صخره های بلند و سپس دریا ختم می شود.

فرود در این فرودگاه به دلیل فضای بسیار محدود و بادهای شدید اطراف صخره ها یکی از چالش برانگیزترین تجربه ها برای خلبانان است و فقط خلبانان با آموزش ویژه اجازه پرواز به آن را دارند.

فرودگاه بین المللی مدیرا

فرودگاه بین المللی مدیرا در پرتغال به دلیل توسعه باند فرودگاه خود بر روی ستون ها و سکوهایی بر فراز اقیانوس اطلس مشهور است. باند اصلی در ابتدا بسیار کوتاه بود و ایمنی کافی نداشت.

مهندسان با ساخت یک سازه عظیم بر روی ستون ها باند را به طولانی ترین حد ممکن گسترش دادند. این سازه عظیم نه تنها طول باند را افزایش داد بلکه آن را در برابر امواج اقیانوس نیز مقاوم ساخت.

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا در سنت مارتن کارائیب به دلیل نزدیکی فوق العاده زیاد باند فرودگاه به ساحل و حضور مردم در آنجا شهرت جهانی دارد.

هواپیماها هنگام فرود از ارتفاع بسیار کمی بر فراز ساحل ماهو (Maho Beach) عبور می کنند و دود و باد شدید ناشی از موتورهای جت تجربه ای هیجان انگیز و در عین حال خطرناک را برای تماشاگران ساحل ایجاد می کند.

خطرناک ترین فرودگاه جهان کدام است؟

تعیین خطرناک ترین فرودگاه جهان دشوار است اما فرودگاه لوکلا در نپال به دلیل موقعیت کوهستانی باند کوتاه و شیب دار و شرایط آب وهوایی متغیر اغلب در صدر این فهرست قرار می گیرد.

فرودگاه لوکلا در کدام کشور قرار دارد؟

فرودگاه لوکلا که به نام فرودگاه تنزینگ-هیلاری نیز شناخته می شود در کشور نپال واقع شده است و دروازه اصلی ورود به منطقه کوه اورست محسوب می شود.

آیا پرواز به فرودگاه های عجیب نیاز به خلبانان ماهر دارد؟

بله پرواز به فرودگاه هایی با چالش های خاص مانند باندهای کوتاه موقعیت های جغرافیایی دشوار یا شرایط آب وهوایی نامساعد قطعاً نیاز به خلبانان بسیار ماهر و آموزش دیده دارد.

فرود در فرودگاه های عجیب چه چالش هایی دارد؟

چالش ها شامل باندهای کوتاه که نیاز به توقف دقیق دارند بادهای شدید و متلاطم موانع طبیعی مانند کوه ها یا آب در نزدیکی باند و نیاز به محاسبات پیچیده برای عملکرد هواپیما در شرایط غیرعادی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عجیب ترین فرودگاه های دنیا" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عجیب ترین فرودگاه های دنیا"، کلیک کنید.