علت زود تمام شدن لنت ترمز پراید

یکی از ضروری‌ترین موارد در تعمیر و نگهداری مداوم خودروها این است که از سلامت همیشگی ترمزهای خود و اجزای آن به‌ویژه لنت‌های ترمز مطلع شوید. ترمزها رابطه مستقیمی با ایمنی شما دارند و به همین دلیل باید همیشه در شرایطی مطلوب باشند. ترمزها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در فواصل زمانی مختلف دچار فرسودگی می‌شوند یا برخی اوقات بسته به عملکرد و شرایطی که دارند، ممکن است اصلاً دچار فرسودگی نشوند. یکی از این قطعات که تمامی رانندگان با آن آشنایی دارند، لنت ترمز است. لنت‌های ترمز دارای عملکردی حیاتی بوده که اثربخشی مستقیمی بر روی ترمزها دارند. در طول این مقاله، در مورد اهمیت لنت‌های ترمز بیشتر صحبت خواهیم کرد تا بتوانید به درکی کامل و درست از آنها برسید، پس با ما همراه باشید. 

۶ اشتباهی که موجب فرسایش سریع‌تر لنت ترمز می‌شود

ازآنجایی‌که لنت‌های ترمز پس از گذشت مدت زمانی، کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند و فرسوده می‌شوند، به همین دلیل باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شوند. لنت ترمز شما می‌تواند حدوداً تا ۱۱۲ هزار کیلومتر دوام بیاورد که البته این مورد با داشتن عادات بد رانندگی می‌تواند کوتاه‌تر هم شود و موجب شود با پیمودن ۴۰ هزار کیلومتر لنت ترمز خود را تعویض کنید. در زیر به توضیح ۶ اشتباهی که باعث به‌وجودآمدن فرسودگی زودرس لنت‌های ترمز می‌شوند اشاره شده است:

۱. عدم شستشوی خطوط ترمز

یکی از اصلی‌ترین وظایف جهت تعمیر و نگهداری سیستم ترمز، شستشوی خطوط ترمز است. این شستشو می‌تواند از تجمع حباب‌های هوا در روغن‌ترمز جلوگیری کند. حال اگر این حباب‌ها وجود داشته باشند موجب اثربخشی کمتر ترمز می‌شوند و از روانکاری روغن‌ترمز جلوگیری کرده و سایش مکانیکی را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این امر باید از مکانیکی ماهر بخواهید که خطوط ترمز شما را شستشو بدهد. علاوه بر این باید روغن‌ترمز خود را تقریباً هر دو سال یک‌بار عوض کند.

۲. عدم استفاده از دنده‌های سنگین

در حالت طبیعی وسایل نقلیه هنگام رانندگی با دنده‌های سنگین، آهسته‌تر حرکت می‌کنند. حال در هنگام حرکت در سراشیبی، آن هم بدون استفاده از ترمز، باید از این مزیت برای تعدیل سرعت خودروی خود استفاده کنید. نتیجهٔ کاهش دنده، کاهش سرعت خودرو بوده که این امر در نهایت می‌تواند به کاهش سایش لنت‌های ترمز کمک کند. ازآنجایی‌که هنگام حرکت در سراشیبی، خودرو تمایل به افزایش سرعت دارد، باید با دنده پایین رانندگی کنید. می‌توانید از دنده‌ها جهت تعدیل سرعت در تمامی خودروهای گیربکس دستی و برخی از خودروهای گیربکس‌اتوماتیک استفاده کنید.

۳. عدم وجود فضا با خودروی جلویی

ترمزگرفتن ناگهانی در جاده‌های شلوغ و پرترافیک می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد؛ زیرا در این شرایط ماشین‌ها در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و اگر فاصلهٔ مجاز بین خودروها حفظ نشود احتمال بروز تصادف بالا می‌رود. به همین منظور همیشه فاصله کافی بین خود و وسیله نقلیه جلویی‌تان را حفظ کنید و از ترمزگرفتن‌های ناگهانی در این شرایط بپرهیزید؛ زیرا این کار موجب سایش زودرس لنت‌های ترمز شما خواهد شد. در مقابل رانندگی بافاصله مناسب از وسیله نقلیه جلویی علاوه بر افزایش عمر لنت‌های ترمز، منجر به ایمنی بیشتر می‌شود و وقوع تصادفات را به حداقل می‌رساند.

۴. رانندگی با سرعت بالا

اگر با دنده‌سنگین رانندگی می‌کنید، احتمال فرسوده‌شدن سریع‌تر لنت‌های ترمز شما بالا می‌رود. توقف‌کردن در خودروهایی که دارای سرعت بالاتری هستند بسیار سخت‌تر و شدیدتر از توقف خودروهایی بوده که سرعتی معمولی دارند. به همین دلیل فرسایش لنت‌های ترمز در ماشین‌هایی که سرعت بالاتری دارند، بیشتر خواهد بود. توصیه می‌شود شروع به تمرین رانندگی با سرعت کم کنید تا بتوانید از واردآمدن فشار غیرضروری به لنت ترمزهای خود جلوگیری کنید. 

۵. استفاده از روتورها و کالیپرهای تاب‌دار

اگر اجزای سیستم ترمز شما همچون روتورها و کالیپرها دچار خرابی شده و نیاز به تعویض داشته باشند، این امر می‌تواند سرعت فرسوده‌شدن لنت‌های ترمز شما را افزایش بدهد. بدین منظور اگر لنت‌های ترمز شما سریع‌تر از حد معمول دچار فرسایش می‌شوند، باید به بررسی روتور و کالیپر خود بپردازید و در صورت نیاز آن را با قطعات جدید جایگزین کنید.

۶. حمل بار اضافی

هر چه وسیله نقلیه شما سنگین‌تر باشد، زمان حرکت وزن بیشتری را تحمل می‌کند که این امر موجب می‌شود سیستم ترمز شما انرژی بیشتری برای توقف صرف کند. توصیه می‌شود از رانندگی با حمل بار اضافی توسط خودروی خود دوری کنید تا بتوانید عمر لنت ترمز و سایر سیستم ترمز خود را افزایش بدهید.

آشنایی با نحوه عملکرد سیستم لنت ترمز

لنت ترمز نقطه‌ای است که تمامی فعالیت‌های سیستم تعدیل در آن انجام می‌شود. لنت‌ها مستعد ساییدگی و پارگی در اثر عملیات بوده و به همین دلیل درک صحیح از نحوه عملکرد آنها کار چندان سختی نیست و تنها باید اصول اولیه را بدانید. یک سیستم ترمز شامل دیسک یا صفحه‌ای استاندارد بوده که از ۱ کالیپر، ۲ لنت ترمز و ۱ روتور در هر چرخ تشکیل می‌شود. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، مایع از سیلندر اصلی به کالیپر منتقل می‌شود. در این صورت یک پیستون در داخل کالیپر فعال می‌شود و کالیپر، منجر به فشردن روتور در بین لنت ترمز داخلی و خارجی می‌شود. این عمل موجب کاهش سرعت خودروی شما خواهد شد و باعث ایجاد اصطکاک، گرما و سایش زیاد بر روی مواد لنت ترمز می‌شود. 

چه مواردی موجب تمام‌شدن سریع‌تر لنت ترمز می‌شود؟

باگذشت زمان لنت‌های ترمز فرسوده می‌شوند و این امر کاملاً طبیعی بوده و باید آنها را به‌صورت دوره‌ای عوض کرد. چیزی که دراین‌بین مهم است مواردی است که باعث تمام‌شدن سریع‌تر لنت‌های ترمز می‌شود که ۳ مورد از مهم‌ترین آنها در زیر آورده شده است:

خطای راننده هنگام رانندگی

شایع‌ترین دلیل سایش غیرعادی لنت‌های ترمز خطاهایی است که راننده در هنگام راندن خودرو دچار می‌شود. رانندگان از پای راست خود برای کارکردن با گاز و از پای چپ خود برای ترمز استفاده می‌کنند. حال افرادی هستند که بدون دلیل در حین رانندگی پای چپ خود را کمی بر روی پدال ترمز قرار می‌دهند. لازم است بدانید که با ورود هر اندک فشاری بر روی پدال ترمز، ازآنجایی‌که لنت‌ها در تماس با روترها هستند، سایشی بر روی لنت‌ها ایجاد می‌شود. حال تصور کنید وقتی این اتفاق به‌دفعات تکرار شود چقدر می‌تواند بر روی طول عمر لنت‌ها تأثیر بگذارد.

خوردگی پین‌های لغزنده

کالیپر باید بتواند همیشه به‌آرامی و به طور یکنواخت بلغزد. حال اگر پین‌های لغزنده به دلایلی همچون قدیمی بودن خودرو یا آسیب‌دیدن ماشین در اثر سیل و غیره دچار مشکل شوند، کالیپر ممکن است به طور یکنواخت نلغزد و کمی جابه‌جا شود. این مشکل می‌تواند بخشی از لنت‌ها را که همیشه در تماس با روتور هست، مورد هدف قرار بدهد و منجر به سایش زودرس آنها شود.

سایش غیرعادی روتور

در یک سیستم ترمز سالم، سطح روتور باید صاف باشد و هر دو طرف آن باید ضخامت یکسانی داشته باشد. حال اگر روتورها خراب، فرسوده، شیاردار، دارای سوراخ، دچار سوختگی و سایش بشوند، می‌توانند عمل فرسایش لنت‌ها را سریع‌تر سازند. در نهایت این امر باعث ترک‌خوردگی لنت ترمز، ساییدگی عجیب، ایجاد شیار و سایر مسائل می‌شود.

رانندگی در مناطق پر از شن

قرارگرفتن خودرو در شن، گل‌ولای و بارندگی‌های شدید می‌تواند بر روی لنت‌های خودرو فشار وارد کرده و منجر به‌سختی در رانندگی و کنترل ماشین شود که تمامی این موارد می‌تواند بر روی لنت‌های ترمز تأثیر منفی بگذارد. 

قرارگیری در ترافیک‌های سنگین

معمولاً در مناطقی که توقف، رفت‌وآمد و ترافیک فشرده زیاد باشد، رانندگان بیشتر از حالت‌های معمول ماشین خود را استارت زده، متوقف می‌کنند یا ترمزهای شدید می‌گیرند. حال هرچه تعداد این ترافیک‌ها بیشتر باشند یا در مدت‌زمان طولانی‌تری رخ بدهند، این امر می‌‌تواند در صورت داشتن عادت رانندگی غلط مانند سرعت غیرمجاز یا بی‌توجهی به رانندگی صحیح، منجر به تعویض لنت‌های ترمز در کوتاه‌مدت شود.

ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی

زمانی که به طور ناگهانی یا مکرر، ترمزگیری می‌کنید این امر موجب می‌شود با هر ترمز، قسمت دماغه خودرو، وزن قسمت پشتی خودرو را تحمل کند که این امر موجب شود قسمت عقب خودرو به سمت جلو متمایل شود. با هر بار ترمز، لنت ترمز یک نوع سایشی با کالیپر برقرار می‌کند که در تعداد دفعات بالا و با شتاب بیشتر این لنت‌ها دچار سایش بیشتری خواهند شد.

۵ نکته مهم در افزایش طول عمر لنت‌های ترمز

برخی از مواردی که درک آنها می‌تواند به افزایش طول عمر لنت‌ها کمک کند در زیر آورده شده است:

  1. روتورها باید به طور یکنواخت دچار ساییدگی شده و با صفحات روتور سایش یکسانی داشته باشند. اگر یک صفحه نازک‌تر از صفحه دیگر باشد، می‌تواند بر روی خواص حرارتی و ساختاری روتور تأثیر بگذارد.
  2. همیشه کالیپرها را به‌صورت جفت عوض کنید؛ زیرا انجام‌ندادن این کار باعث عدم تعادل یا کشش ترمز می‌شود.
  3. خوردگی در قسمت بیرونی کالیپر می‌تواند منجر به سوراخ‌شدن پین‌های راهنما شده و به بوش‌ها فشار وارد کند که در این شرایط کالیپر باید تعویض شود.
  4. توجه داشته باشید که سایش ترمز باید در هر دو طرف محور به‌صورت یکسان رخ بدهد.
  5. مهروموم پیستون با افزایش عمر انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد که این امر می‌تواند باعث کشیده‌شدن ترمزها و افزایش سایش لنت‌ها شود.

رعایت هر یک از موارد بالا و توجه به عملکرد آنها می‌تواند از مشکلات بسیاری که در این راه وجود دارد جلوگیری کند. در صورت نیاز به آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید با کمک این سایت اطلاعات بروز و مهمی را از بهترین و باکیفیت‌ترین لنت‌های ترمز به دست آورید.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به موارد ذکر شده، به طور حتم متوجه اهمیت بالایی که کارکرد صحیح لنت‌های ترمز دارند، شده‌اید. اکنون به‌درستی می‌دانید که سلامت وضعیت ترمزها چقدر می‌تواند بر روی کیفیت رانندگی شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم کار بررسی و سرویس خودروتان به‌ویژه لنت‌های ترمز را به‌موقع انجام بدهید تا از صحت آنها مطمئن شوید و آسایش و آرامش را در حین رانندگی برای خود فراهم آورید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت زود تمام شدن لنت ترمز پراید" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت زود تمام شدن لنت ترمز پراید"، کلیک کنید.