السودانی خاتمه ماموریت نیروهای «یونامی» در عراق را خواستار شد

السودانی خاتمه ماموریت نیروهای «یونامی» در عراق را خواستار شد

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه دلایل فعالیت هییت مساعدت سازمان ملل برای عراق از این پس دیگر وجود ندارد، از دبیرکل سازمان ملل خواست به صورت نهایی به فعالیت این سازمان پایان دهد.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری ووکس، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در نامه ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، از وی خواست که به طور دایم به کار نمایندگی سازمان ملل در عراق پایان دهد.

در بخشی از این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل آمده است که بعد از دستاورد ها و موفقیت دولت های عراقی که با کمک دولت های دوست، سازمان ملل و هییت های نمایندگی آن و یونامی انجام گرفت و بعد از گذشت 20 سال از فعالیت های نماینده سازمان ملل در عراق، دلایل و زمینه های ادامه فعالیت آن در عراق وجود ندارد. ن

نخست وزیر عراق در این نامه تا سی و یکم دسامبر 2025 به هییت نمایندگی سازمان ملل در عراق فرصت داده است تا فعالیت های خود را پایان دهد و در این مدت باقیمانده فعالیت های خود را تنها به جنبه های اقتصادی محدود کند.

السودانی در این نامه به درخواست عراق در سال 2023 برای تمدید فعالیت یونامی به مدت یک سال دیگر تا پایان ماه مه 2024 و بررسی کاهش فعالیت آن اشاره کرد.

نخست وزیر عراق گفت که شورای امنیت در قطعنامه 2023/2682 ویژه تشکیل تیم بررسی استراتژیک مستقل مکلف به اعلام نیاز تداوم فعالیت و اولویت های یونامی، تنها با دولت عراق رایزنی نکرده بلکه این رایزنی به طرف هایی که نقشی در ایجاد این هییت در عراق در سال 2003 داشتند، کشیده شده است.

نخست وزیر عراق گفت که برای این تیم موضع دولت عراق درخصوص عدم نیاز به تداوم فعالیت یونامی را توضیح دادیم و بر اهمیت همکاری با سازمان های بین المللی عامل در عراق که 22 سازمان بین المللی است، تاکید کردیم.

وی تاکید کرد که هییت مساعدت سازمان ملل، نوعی از انواع همکاری دوجانبه عراق و سازمان ملل است که باید مبتنی بر رایزنی دوجانبه و احترام به تمایل و حاکمیت عراق باشد و با میزان تحقق اهداف هییت و نیاز به تداوم فعالیت آن مرتبط است.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه دلایل فعالیت هییت مساعدت سازمان ملل برای عراق از این پس دیگر وجود ندارد، از دبیرکل سازمان ملل خواست به صورت نهایی به فعالیت این سازمان در عراق به تاریخ 31 دسامبر 2025 پایان دهد.

وی تاکید کرد که تلاش های این سازمان در زمان باقیمانده باید تنها بر پرونده های اصلاحات اقتصادی، ارایه خدمات، توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی و سایر جوانب توسعه ای خلاصه شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "السودانی خاتمه ماموریت نیروهای «یونامی» در عراق را خواستار شد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "السودانی خاتمه ماموریت نیروهای «یونامی» در عراق را خواستار شد"، کلیک کنید.