معرفی انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن

شیر گازی چیست؟

شیر گازی در واقع همان شیر توپی یا ball valve است که به علت عملکرد سریع این نوع شیر در باز و بست شیر، بیشترین کاربرد این شیر ها در لوله های گاز می باشد به همین علت در ایران بیشتر به اسم شیر گازی شناخته می شود. عملکرد شیر گازی امین به صورت on/off می باشد به این معنی که شیر یا کاملا باز و یا کاملا بسته می باشد و نحوه عملکرد این شیر ها به این صورت است که یک توپ در داخل بدنه شیر در سر راه سیال قرار میگیرد و مانع از عبور جریان سیال می گردد. زمانی که روزنه توپی به موازات مسیر سیال باشد و یا دسته اهرمی شیر گازی در امتداد شیر باشد، شیر باز است و زمانی که دسته اهرمی 90  درجه بچرخد و در خلاف مسیر جریان قرار بگیرد، شیر بسته می شود.

مشخصات تماس با کارشناسان پایپ تهران

پایپ تهران به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های بازرگانی کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را با هدف تأمین، تجهیزات و تاسیسات صنعتی و ساختمانی آغاز نمود و در بیش از دو دهه فعالیت خود توانست بخش وسیعی از نیازمندی‌های صنایع مختلف کشور از قبيل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، صنایع غذایی

آدرس تهران ،چهار راه گلوبندک خیام شمالی روبروی دادگاه جرائم اقتصادی پلاک928 (بازار تهران)
تلفن1 2155699825
تلفن2 2155699826
تلفن3 2155610448
تلفن4 2155610449

تعمیر، نگهداری و استفاده آسان شیر گازی باعث استفاده وسیع آن ها در صنعت شده است که با توجه به طرح و موارد مورد استفاده در آن ها تا فشار  1000 بار و دما تا 400 درجه سانتیگراد را پوشش می دهد. سایز  این شیر ها معمولا از 0.2 تا 48 اینچ می باشند و بدنه آن شیر ها از متال و یا پلاستیک و یا متال با سرامیک ساخته می شود.

شیر توپی نباید با چک ولو توپی اشتباه گرفته شود، چرا که چک ولو از یک توپ حجیم برای جلوگیری از برگشت ناخواسته ی جریان استفاده می کند.

معرفی انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن

نام های دیگر شیر گازی

  • شیر گازی
  • شیر ضربه ای
  • شیر تک ضرب
  • بال ولو
  • شیر ربع گرد
  • شیر on/off
  • شیر توپی

انواع شیر گازی

شیر گازی باتوجه به شکل بدنه، فشار کاری و نحوه کنترل شیر در صنعت نفت و گاز و بر اساس نوع مجرا و توپی به انواع مختلفی تقسیم می شود.

شکل بدنه

  • بدنه یک تیکه
  • بدنه سه تیکه
  • بدنه چند تیکه
  • بدنه اتصال از بالا
  • بدنه جوشی

تفاوت این اشکال در چگونگی ساخت و مونتاژ محفظه ای که توپ در آن قرار می گیرد است و عملکرد شیر ها در همه مدل ها یکسان است. علاوه بر این، مدل های مختلفی مربوط به روزنه مکانیسم توپی وجود دارد که  به فشار کاری بستگی دارد.

فشار کاری

شیر گازی بسته به فشار کاری به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • شیر گازی کم فشار
  • شیر گازی پر فشار

شیر توپی که با فشار بیش از 3000 psi کار می کند به عنوان شیر های پرفشار در نظر گرفته می شود. معمولا ماکسیمم فشار کاری که به عنوان پر فشار در نطر گرفته می شود 7500 psi می باشد. و بسته به ساختار، سایز و مواد نشت بندی ماکسیمم فشار کاری می تواند تا 15000 psi هم باشد. شیر های توپی پر فشار عمدتا در عملیات های تحت فشار مانند سیستم های هیدرولیک استفاده می شود، بنابراین اسن شیر ها به نام شیر های توپی هیدرولیک هم شناخته می شود.

شیر توپی بالاتر از 2 اینچ معمولا در بدنه یک تیکه، دو تیکه و سه تیکه شناخته می شوند. شیر توپی های یک تیکه معمولا فضای رزوه ی کمی دارند و نسبتا گران می باشند. شیر توپی های دو تکه روزنه نسبتا بزرگتر و استانداردی دارند و به راحتی تعمیر و دور انداخته می شوند. طراحی سه تیکه به بخش میانی شیر که شامل توپی، استم و نشیمن گاه می باشد اجازه می دهد که به راحتی از خطوط لوله حذف شود.

شیر توپی، شیر گازی، بال ولو یا شیر دسته گازی؟ بالاخره کدام یک؟

شاید شما هم تجربه کرده باشید که در مواجهه با بال ولو (Ball Valve) با خود بگویید بالاخره کدام یک؟ بال ولو؟ شیر توپی؟ شیر گازی یا شیر دسته گازی؟

سوای اینکه شما این شیر را به چه نامی می شناسید، تمام این عبارت به یک نوع شیر بر می گردد که ما ترجیحا آن را شیر گازی یا شیر توپی خطاب قرار خواهیم داد؛ به نظر می رسد دو نام در مقابل چهار نام منصفانه تر است. حال برویم سراغ اصل مطلب: اصلا شیر توپی یا شیر گازی چی هست؟ و بحث را کمی جدی تر دنبال کنیم.

شیر توپی نوعی از شیرهای ربع گرد است که از یک توپ توخالی (Hollow) که سوراخی در میان تعبیه شده است، بدنه و یک محور تشکیل شده است که با چرخش 90 درجه توپی، مسیر جریان باز یا بسته می شود. زمانی که حفره تعبیه شده بر روی توپی در راستای درچه ورودی شیر قرار می گیرد، مسیر جریان سیال باز شده و سیال از درون شیر منتقل می شود. حال اگر محور یا دسته شیر به اندازه 90 درجه چرخش یابد، حفره توپی از مسیر سیال خارج شده و مسیر سیال مسدود می شود، اصطلاحا می گوییم شیر به حالت کاملا بسته تغییر حالت می دهد.

یکی از ویژگی های مثبت شیر توپی، امکان تشخیص چشمی باز یا بسته بودن آن است، خب حتما می پرسید چطور؟ ما اینجاییم تا این مسایل را برای شما روشن تر کنیم. زمانی که دسته شیر توپی موازی با محور خط لوله و راستای جریان قرار می گیرد، شیر در حالت کاملا باز می باشد. و در حالتی که دسته شیر با زاویه 90 درجه با شیر قرار گیرد، می توان فهمید که شیر در حالت بسته قرار دارد.

حال می رسیم به این سوال که چرا به شیر توپی شیر گازی نیز می گویند؟ با توجه به این که شیر توپی هم برای سیال گاز به کار می رود و هم برای سیال مایع، می توان گفت کاربرد آن بسیار وسیع است. با این حال، اگر به لوله کشی گاز منزل خود دقت کرده باشید، دقیقا بعد از کنتور و در خروجی تعبیه شده جهت اتصال هر نوع وسیله گازسوز، از شیر گازی یا به اصطلاح عامیانه تر از شیر دسته گازی استفاده شده است.

این دو عامل، یعنی استفاده در لوله کشی گاز و کاربرد آن در خطوط حاوی سیال گاز، سبب شده است تا به شیر توپی اسامی دیگری نظیر شیر گازی و شیر دسته گازی نیز اطلاق شود. بال ولو نیز معادل انگلیسی شیر توپی است که به ویژه در محیط صنعتی بسیار به کار برده می شود.

تاریخچه امین شیر

شرکت امین شیر از سال 1331 تا کنون در زمینه تولید قطعات سری تراشی، پرسکاری و شیرهای مورد استفاده وسایل گازسوز مشغول به فعالیت میباشد. طراحی اقتصادی و انتخاب مواد و قطعات مناسب، منجر به دوام و استحکام شیرهای ساخت شرکت امین شیر با طول عمر بالا شده است. شیرگازی و شیرقفلی امین قادر میباشند ویژگی ها و آزمایشات مندرج در استاندارد ملی ایران (استاندارد 4047) را با موفقیت بگذرانند. ایمنی و کیفیت مطمین از اساسی ترین اهداف راهبردی شرکت امین شیر میباشد.بازرگانی پایپ تهران نمایندگی اصلی امین شیر میباشد.

مزایای محصولات امین شیر

    قیمت تولیدات امین شیر بسیار مناسب است و به راحتی می توان آن ها را تهیه کرد.

    این قطعات به گونه ای طراحی شده اند که کمترین وزن را داشته باشند.

    نحوه استفاده از آن ها بسیار آسان است.

    جنس محصولات از فلز است که این فلز در شرایط مختلف ماندگاری زیادی دارد.

    با توجه به تنوع محصولات امین شیر می توان محصولی را خریداری کرد که دقیقا متناسب با نیاز باشد.

برند شیرآلات امین شیر یکی از برندهای معروف و مطرح در زمینه تولید قطعات و شیر وسایل گازسوز است که سابقه درخشانی در این حوزه دارد و سال های متمادی فعالیت خوبی داشته است و بازرگانی پایپ تهران نمایندگی اصلی امین شیر میباشد. این برند با تکیه بر تلاش و تجربه خود توانسته است تا کنون بیش از صد نفر را مشغول به کار نماید و چرخه اقتصادی کشور را بهبود بخشد. برند امین شیر با این فعالیت گسترده توانسته است رونق و جهش تولید را تحقق بخشد.

کلیه محصولات و شیرهای برند امین شیر دارای کیفیت بسیار بالا بوده و کارایی بسیار خوبی دارند. این شرکت انواع شیر گازهای توپی در ابعاد مختلف مانند 2/1، 8/3 و 2اینچ و غیره را تولید می کند و استانداردهای لازم را در تولید شیرهای گاز کاملا رعایت می نماید؛ به طوری که برند امین شیر توانسته است استاندارد 4047 را برای محصولات و تولیدات خود از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت نماید. آزمایشات و بررسی های این استاندارد، کیفیت و ایمنی تولیدات این برند را تضمین می کند، به همین دلیل محصولات این برند جزء بهترین و با کیفیت ترین شیر های وسایل گازسوز هستند که عمر مفید بالایی نیز دارند.

تنوع محصولات نمایندگی اصلی امین شیر

شیرآلات امین شیر یکی از برندهای موفق و پیشرو در زمینه تولید شیر وسایل گازسوز است که با توجه به نیازها و سلایق مختلف مشتریان، محصولات متنوع و با کیفیتی را ارایه می دهد. این برند با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت، شیرهایی را تولید می کند که علاوه بر داشتن طراحی زیبا و مدرن، دارای کارایی بالا و ایمنی بی نظیر هستند. برخی از محصولات امین شیر عبارتند از:

    شیر گاز توپی: این شیرها برای کنترل جریان گاز در وسایل گازسوز مانند اجاق گاز، بخاری گازی، گرم کن گازی و غیره استفاده می شوند. این شیرها دارای ساختار محکم و مقاوم بوده و قابلیت تنظیم دقیق جریان گاز را دارند. این شیرها در ابعاد مختلف مانند 2/1، 8/3 و 2اینچ و غیره تولید می شوند و دارای استاندارد 4047 هستند.

    شیر گاز فلزی: این شیرها نیز مانند شیر گاز توپی برای کنترل جریان گاز در وسایل گازسوز کاربرد دارند. این شیرها از جنس فلز بوده و دارای طراحی ساده و کلاسیک هستند. این شیرها نیز در ابعاد مختلف مانند 2/1، 8/3 و 2اینچ و غیره تولید می شوند و دارای استاندارد 4047 هستند.

    شیر گاز پلاستیکی: این شیرها نیز مانند دو نوع قبلی برای کنترل جریان گاز در وسایل گازسوز استفاده می شوند. این شیرها از جنس پلاستیک بوده و دارای طراحی رنگی و شاد هستند. این شیرها نیز در ابعاد مختلف مانند 2/1، 8/3 و 2اینچ و غیره تولید می شوند و دارای استاندارد 4047 هستند.

این محصولات فقط بخشی از تنوع محصولات نمایندگی اصلی امین شیر هستند که نشان دهنده توانایی و خلاقیت این برند در تولید شیرهای وسایل گازسوز می باشند. برای خرید و قیمت محصولات امین شیر می توانید به فروشگاه اینترنتی مجله ووکس مراجعه کنید که انواع شیر گاز امین شیر را با قیمت مناسب و ارسال سریع ارایه می دهد. امیدواریم با خرید محصولات امین شیر، از کیفیت و ایمنی آنها لذت ببرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معرفی انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معرفی انواع شیر گازی و فرآیند تولید آن"، کلیک کنید.