ببینید | چرا تسلط بر ایران به موضوع کلیدی برای آمریکا و شوروی تبدیل شد؟

ببینید | چرا تسلط بر ایران به موضوع کلیدی برای آمریکا و شوروی تبدیل شد؟

به گزارش ووکس دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل در نشست نقد و بررسی کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» در «ووکس» گفت:  در نقشه هارفورد مکیندر ایران زیر هارتلند بود و از دایره هارتلند خارج بود. ریملند منطقه اقیانوسی است. یعنی محل قدرت‌های دریایی است. مانند بریتانیا و هلند و بعدها ایالات متحده. 

قدرت‌های قاره ای هم در منطقه هارتلندی رقابت می‌کردند مانند روسیه و آلمان و فرانسه… ایران تنها کشوری در سیاره زمین است که همزمان به اقیانوس هند و خشکی‌های اوراسیا دسترسی مستقیم و بی واسطه دارد و تنها کشور روی کره زمین است که از این ویژگی برخوردار است. 

 پاکستان به اقیانوس هند دسترسی دارد. اما بی واسطه به آسیای مرکزی و کاسپین و اوراسیای مرکزی دسترسی ندارد. افغانستان دسترسی به آسیای مرکزی دارد ولی به اقیانوس هند دسترسی ندارد و محصور در خشکی است. 

بنابراین هر کشوری که بر ایران مسلط شود قادر خواهد بود مفصل بین قدرت دریایی و اقیانوسی و قدرت قاره ای عصر خود را کنترل کند.

 برای همین بود که تسلط بر ایران در طول قرن بیستم بین رقابت شوروی قاره ای و ایالات متحده اقیانوسی یک موضوع کلیدی بود.

311311

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ببینید | چرا تسلط بر ایران به موضوع کلیدی برای آمریکا و شوروی تبدیل شد؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ببینید | چرا تسلط بر ایران به موضوع کلیدی برای آمریکا و شوروی تبدیل شد؟"، کلیک کنید.